I Sverige är vi bekanta med minusgrader och snö. Då är det inte ovanligt att vi ökar värmen i bilen lite extra och slår igång sätesvärmaren och rattvärmen. Nackdelen med detta är att den el som värmer upp din bil tas från bilens batteri och därmed kommer bilen inte lika långt på en laddning. Om du då har en motorvärmare som du kör igång en stund innan du ska börja köra så behöver bilens värmesystem inte ta lika mycket el som du hade kunnat använda för att ta dig några kilometer till.
Motorvärmare kopplas in schuko-uttag, med andra ord helt vanliga vägguttag som du också kan använda i hemmet för att koppla in din brödrost eller ladda telefonen. Fördelen med att köpa en laddbox som har ett schuko-uttag är de inbyggda säkerhetsfunktionerna. Laddboxarna håller koll på hur mycket el som förbrukas och om du då också har köpt till lastbalansering så ser den till att din säkring orkar med att både ladda bilen och värma upp motorn.
Aktuella laddboxar som har motorvärmaruttag.
Följande laddboxar har schuko-uttag eller möjligheten att köpa till ett uttag utöver de vanliga laddpunkterna:
Emil, Grundare av Laddsmart.se
Zpark DUO
DEFA – eRange Uno
CTEK – Chargestorm Connected 2
*CTEK Chargestorm Connected 2 erbjuder ett schuko-uttag men då ersätter det uttaget ett av laddningsuttagen på boxen.
Vill ha hjälp med att välja laddbox?
Vi erbjuder gratis rådgivning över telefon eller mail. Ta kontakt med oss på support@laddsmart.se eller använd vår tjänst och erhåll 3 offerter.