Hur fungerar lastbalansering och hur viktigt är det?
Vid övergången från en bensin- eller dieseldriven bil till en eldriven bil finns det en hel del ny terminologi som du måste lära dig, och det kan kännas rätt klurigt till en början. Den nya informationen kanske ter sig vara komplicerad, men det går fort att lära sig. En sak som kan vara värd att lära sig mer om är tekniken kring lastbalansering. Det är faktiskt det område vi på Laddsmart får flest frågor kring.”
Emil, Grundare av Laddsmart.se
Så fungerar lastbalansering
Lastbalansering består av de två orden “last” och “balansering” och det är just vad lastbalansering gör, balanserar lasten. Applicerat på elbilsladdning betyder det att elen fördelas automatiskt vid laddning av din bil. Vid laddning av flera elbilar, eller generell hög elkonsumtion relativt huvudsäkringen kan den sammanlagda effekten mot elsystemet bli alldeles för hög.
Lastbalansering delas upp i tre huvudtyper*, nämligen:
Typ av Lastbalansering | Kännetecken |
---|---|
Dynamisk lastbalansering | Automatisk justering av laddningseffekten på laddboxen utifrån tillgänglig el. Typen av lastbalansering som är mest förknippad med laddning hemma. |
Statisk lastbalansering | Fördelar laddeffekten jämt mellan flera bilar som laddas samtidigt. Används framför allt i laddboxar med dubbla eller fler uttag och på större parkeringplatser. |
Manuell lastbalansering | Låter dig styra laddningseffekt och schemalägga laddning. Ett billigare alternativ jämfört med dynamisk lastbalansering och ofta gånger tillräckligt för dig med laddhybridbil. |
*Aktiv fasbalansering är egentligen inte en typ av lastbalansering per se, men är ändå ganska likt. Aktiv fasbalansering betyder att i realtid mäts och omfördelas lasten mellan de tre faserna på elnätet. Beroende hur kablar dragits och hur elanvändningen är fördelad förekommer det ibland stora obalanser, vilket är främst förekommande i flerbostadsfastigheter. För laddaboxar som kan ladda på både 1 fas och 3-faser så är det standard med inbyggd fasbalansering.
Dynamisk lastbalansering – hur fungerar det och hur viktigt är det?
Dynamisk lastbalansering innebär att din laddbox automatiskt anpassar laddningsffekten beroende på hur mycket el som finns tillgängligt i fastigheten. Så mycket el som finns “över” efter att hushållet fått den el den kräver går då automatiskt ut till laddboxen och bilens laddning anpassas och optimeras. Det innebär att under dagen när elförbrukningen i regel är som högst när hushållsapparater är igång (exempel på stora elförbrukare är ugnen, spisen, bastun och ventilation) justeras billaddningen automatiskt ned. För att under natten när elförbrukningen är som lägst automatiskt justeras upp.
Dynamisk lastbalansering har två tydliga fördelar:
- Du behöver inte oroa dig för att elsystemet överbelastas och att proppen går.
- Ej nödvändigt att uppgradera huvudsäkringen för den el som du har “över” brukar vara tillräcklig över hela dygnet.
Det betyder att du inte behöver lägga ut pengar för själva uppsäkringen och för den dyrare månadskostnaden för elabonnemanget som det medför.
I korthet lämpar sig dynamisk lastbalansering för alla, och är något vi generellt rekommenderar. Det handlar dels för dig som vill sova gott på natten och om vi går in lite mer tekniskt så till alla hushåll som har fler än en bil och/eller en låg huvudsäkring och/eller hög elförbrukning. Just för de de som vill ha möjligheten att ladda fler än en bil samtidigt så blir det i praktiken ett måste med dynamisk lastbalansering eftersom det innebär en väldigt hög belastning på elsystemet. Man har ju införskaffat en laddbox med dubbla uttag eller två laddboxar för att kunna ladda två bilar samtidigt och undvika att låta bilarna ladda var för sig, vilket blir krångligt att åstadkomma rent praktiskt. Även för ett flerbostadshus eller företag kan dynamisk lastbalansering vara aktuellt.
Dynamisk lastbalanserare kallas ibland också för effektvakt. Men se till att den du pratar med menar samma sak eftersom effektvakt ibland också används när man ställer in en maxeffekt på laddningen.
Laddboxtillverkarnas egna dynamiska lastbalansering
Flera laddboxtillverkare har utvecklat sin egna dynamiska lastbalansering. Vissa har den inkluderad som standard, andra erbjuder den som tillval. Det finns både för- och nackdelar med att välja dynamisk lastbalansering från samma varumärke som du har på laddboxen (givet möjligheten finns förstås).
- Fördelen är att du kan använda laddboxleverantörens egna app för att styra lastbalanseringen, vilket brukar vara smidigare och ha bättre funktionalitet, till skillnad mot en tredjepartslösning som i regel kräver att du använder en app från tredjepartstillverkaren.
- Nackdelen är att lastbalanseringen från en viss laddboxtillverkare vid inkoppling inte passar alla elmätare.
Många tillverkare har anammat speciella produktnamn på sin lastbalanserare. Dessa är:
- Easee: “Easee Equalizer Home”
- Charge Amps: ”Charge Amps Amp Guard”
- Wallbox: “Powerboost”
- Zaptec: “Zaptec Sense” (lanseras under -22)
Tredjepartstillverkare av dynamisk lastbalansering
Alla laddboxtillverkare har alltså inte tagit fram en egen lastbalansering än, utan de förlitar sig, helt eller delvis, på tredjepartstillverkare. Liksom laddboxtillverkans egna lastbalansering så finns det för tredjepartstillverkare för- och nackdelar.
- Fördelen är att tredjepartstillverkarna har tagit fram lösningar som passar fler typer av elmätare.
- Nackdelen är att administrationen av lastbalanseringen måste ske via tredjeparttillverkarens app, vilken ofta (i dagsläget) inte är lika bra som laddboxtillverkarens variant.
De främsta tredjepartstillverkarna på den svenska marknaden idag är:
- Enegic: Svenskbaserat bolag som utvecklat dynamisk lastbalansering till Easee, Zaptec och Charge Amps. Produkten heter “Enegic Monitor” och säljs via laddningsoperatörer.
- Tibber: Norskbaserat bolag som är mest känt för smart laddning. Deras produkt “Pulse P1” passar till både Easee och Zaptec. Tidigare marknadsförde Tibber produkten “Watty” tidigare men den har gått utgått ur sortimentet.
Vilken part bör jag välja lastbalansering från?
Framväxten av tredejpartstillverkare har uppkommit som en reaktion på att de laddboxtillverkarnas version inte varit tillfredsställande, och då främst kring inkoppling/installation. Det är detta som är den viktigaste aspekten du måste ta hänsyn när du väljer lastbalansering. Faktorn kring appen är inte särskilt viktigt, och ej heller prissättningen som skiljer sig beroende vilken typ som du väljer.
Eftersom den viktigaste faktorn är inkoppling/installation bör du alltså veta att idag finns det tre typer av inkoppling av dynamisk lastbalansering:
- Han-port RJ-45 är ovanlig i Sverige, finns endast i cirka 10% av alla hushåll. Denna är plug & play och kan alltså installeras på egen hang.
- Han-port RJ-12 är på väg att bli standard i Sverige, och sitter idag i runt 20-30% av alla hushåll. Denna är plug & play och kan alltså installeras på egen hang.
- Strömtrafomätning, vilket passar alla elmätare. Notera dock att beroende på modell så kan denna lösning vara platskrävande och vara svår att installera. Installation ska alltid ske av behörig elektriker.
Slutsatsen är alltså att utgå från vilken laddbox du väljer eller redan äger och sedan undersöker du vilka förutsättningar i din elmätare. Det är det som får avgöra vilken lastbalansering du bör välja. Om du har turen att du har förutsättningarna på din sida och kan välja båda varianterna, ja jämför då prisvänlighet och app.
Zaptec Go 22 kW
Teknik: Uttag (kabel som tillval), WIFI+4G, RFID, App, IP54
Lastbalansering: Egen lastbalansering ej tillgänglig i dagsläget (”Zaptec Sense” lanseras under 2022).
Tredjepartslösning som Enegic eller Tibber Pulse P1 finns.
Easee Home 22 kW
Teknik: Uttag, WIFI+4G, RFID, App, IP54
Lastbalansering: Ja, finns som tillval. ”Easee Equalizer” kräver porten Han RJ45 eller RJ12 i elmätaren. Universell variant (som ej kräver någon Han-port) finns också.
Tredjepartslösning som Enegic eller Tibber Pulse P1 finns.
Charge Amps Halo 11 kW
Teknik: Fast kabel (7,5m), WIFI, RFID, App, IP66
Lastbalansering: Ja, finns som tillval – heter ”Charge Amps Amp Guard”
Tredjepartslösning som Enegic finns.
Garo GLB 22 kW
Teknik: Uttag eller kabel, WIFI som tillval, RFID som tillval, App finns ej, IP44
Lastbalansering: Ja, finns som tillval.
Wallbox Pulsar Plus 22 kW
Teknik: Kabel (5m eller 7m), WIFI, RFID finns ej, App, IP54
Lastbalansering: Ja, finns som tillval – heter ”PowerBoost”.
Zappi V2 22 kW
Teknik: Uttag eller kabel, WIFI som tillval, RFID finns ej, App, IP65
Lastbalansering: Ja, den ingår.
Installation av dynamisk lastbalansering hemma
Viktiga aspekter att ha i åtanke vid val och installation av laddbox med dynamisk lastbalansering
För installation av dynamisk lastbalansering så skiljer sig detta beroende på vilken tillverkare det gäller. I korthet så är det två faktorer som spelar in här. Dels kommunikationen mellan lastbalanseraren och laddboxen vilken görs antingen genom ethernetkabel som då kräver en installation av detta. Eller så sker kommunikationen trådlöst via WIFI eller radiofrekvens.
Och för installationen som sådan ser förutsättningarna olika ut. Från att installationen sker direkt på faserna i elskåpet som utförs av certifierad elektriker eller att det är en “plug& play”-installation som du enkelt kan göra själv. Men ifall av plug&play måste inkoppling ske mot en specifik Han-port (RJ-45 eller RJ-12) i din elcentral vilken inte alla hushåll har.
Detta är fallet för den populära laddboxtillverkaren Easee. Läs mer här om vad som krävs för att kunna använda Easees dynamiska lastbalansering Easee Equalizer Home.
Statisk lastbalansering
Statisk lastbalansering är aktuellt först för en laddbox med dubbla uttag, eller när två laddboxar eller fler kopplas ihop. Då fördelas laddeffekten jämnt för alla bilar som laddar. Ju fler bilar som laddar samtidigt desto mindre laddeffekt blir det per bil. Om det är väldigt få bilar som behöver laddas kan de utnyttja full effekt om systemet tål detta. Om det blir fler bilar än systemet kan hantera ställs de på kö. Statisk lastbalansering brukar ingå för de laddboxar som har dubbla uttag, och för laddstolpar på större parkeringsplatser som hos bostadsrättsföreningar och företag där seriekoppling är nödvändigt.
Manuell lastbalansering
I vissa laddboxar går det att ställa in manuellt på laddboxen, via en app på mobilen eller datorn hur mycket laddningseffekt som önskas, och vid vilka klockslag. Det innebär att för din hemmaladdning kan du t.ex. ställa in låg effekt dag- och kvällstid när hushållets elförbrukning är som högst, för att under natten när elförbrukningen är som lägst öka laddningsefffekten. Detta är ett smidigt och billigt alternativ för hushåll som inte önskar investera i dynamisk lastbalansering för laddboxen och brukar var fullt tillräckligt för de hushåll med laddhybridbil.
Relaterad läsning: Installera laddstolpe hemma
Frågan om lastbalansering är vanlig.
Viktigt att tänka på…
Främsta anledningen till att lastbalansering är ett ett återkommande tema bland våra kunder är just för att det är så pass viktigt då det har en stor praktiskt inverkan på hur du kan ladda din bil. Men även det faktum att återförsäljarna inte alltid är så tydliga med om det ingår vid köpet av laddbox. Generellt kan man säga att dynamisk lastbalansering är ett tillval till laddboxen, antingen kundens egna variant eller en tredjepartslösning, och det finns de återförsäljare som säljer en paketlösning med laddbox inklusive lastbalansering. Detta är viktigt att vara varse om när du jämför olika laddboxalternativ. Att det blir jämförelse äpplen med äpplen d.v.s.