Laddbox hemma: Jämförelse & guide
En översikt över aktuella varumärken och modeller för att ladda hemma. En genomgång av de viktigaste faktorerna att ta i beaktning när du ska jämföra, vanliga frågor och svar, priser samt en mer ingående guide till laddboxar i allmänhet.
Snabblänkar | Senast uppdaterad: 17.11.2023
Laddsmart är en oberoende tjänst som bevakar elbil- och elbilsladdningsmarknaden i Sverige. Vi erbjuder en kostnadsfri tjänst att ta in offerter på laddbox installerat och klart. Du kan även skriva till oss direkt på support@laddsmart.se



Jämför laddboxar: Aktuella modeller.
Populära modeller just nu från de huvudsakliga tillverkarna.
Nedan finner du en överblick över samtliga laddboxar som lämpar sig för hemmaladdning. Vi har begränsat specifikationerna till att inkludera de viktigaste. Du kan läsa mer om respektive modell genom att följa länken till varumärket.
Emil, Grundare av Laddsmart.se
Zaptec Go 22 kW
Teknik: Uttag (kabel som tillval), WIFI, RFID, App, IP54
Lastbalansering: Finns ej som tillval än (Lanseras under 2023)
Easee Home 22 kW
Teknik: Uttag, WIFI+4G, RFID, App, IP54
Lastbalansering: Ja, finns som tillval. ”Easee Equalizer” kräver porten Han RJ45 eller RJ12 i elmätare. Universell variant (som ej kräver någon Han-port) finns också.
Charge Amps Halo 11 kW
Teknik: Fast kabel (7,5m), WIFI, RFID, App, IP66
Lastbalansering: Ja, finns som tillval – heter ”Charge Amps Amp Guard”
Garo GLB 22 kW
Teknik: Uttag eller kabel, WIFI som tillval, RFID som tillval, App finns ej, IP44
Lastbalansering: Ja, finns som tillval.
Wallbox Pulsar Plus 22 kW
Teknik: Kabel (5m eller 7m), WIFI, RFID finns ej, App, IP54
Lastbalansering: Ja, finns som tillval – heter ”PowerBoost”.
Zappi V2 (V2.1) 22 kW
Teknik: Uttag eller kabel, WIFI, RFID finns ej, App, IP65
Lastbalansering: Ja, den ingår.
Få offert på Zappi V2 (V2.1)
Vill du få en jämförelse & rekommendation per e-mail?
Ovan sex alternativ är samtliga bra val. Vilken laddbox som passar just dig bäst beror helt och hållet på dina förutsättningar och behov. Vi skickar kostnadsfritt en jämförelse och tre offerter inklusive installation i ditt hem.
Att använda vår tjänst är kostnadsfritt och ej bindande. Vi följer enbart upp per e-post och står alltid till förfogande om du skulle du ha några frågor. Din information delas ej med tredje part.
Laddboxar: En komplett genomgång
En detaljerad genomgång av aspekter kopplat till att installera och ladda elbil eller laddhybrid med en laddbox i hemmamiljö.
Med ny teknik kommer också ny terminologi. Du behöver inte lära dig allt, men vi rekommenderar ändå att du investerar viss tid att förstå grunderna i hur elbilsladdning fungerar och vad de viktigaste termerna innebär. Det är en god investering för framtiden i takt med att vi går mot ett elektrifierat samhälle inte bara vad gäller för bilbranschen.”
Emil, Grundare av Laddsmart.se
Innehållsförteckning
- Vad är en laddbox?
- Varför ska man ladda bilen med en laddbox?
- Laddbox-termer att känna till
- Vilken laddbox passar min elbil?
- Laddningseffekt för laddbox och elbil
- Hur installerar man en laddbox?
- Vad kostar en laddbox?
- Hur fungerar laddbox-bidraget?
- Vad är en smart laddbox?
- Laddbox med uttag eller fast kabel?
- Vilken laddbox när man har 2 bilar?
- Vilken laddbox rekommenderar laddsmart?
Vad är en laddbox?
De främsta egenskaperna för en laddbox är att den kan ladda elbilar på ett snabbt, smidigt och säkert sätt. Laddboxen har en inbyggd aktiv säkerhet ifall något skulle ske under laddningsprocessen, t.ex. att en kontakt blir onormalt varm, då kommer laddboxen automatiskt stoppa laddningen. I takt med utvecklingen av nya kringtjänster så finns det andra användbara funktioner för smart laddning som man inte kan få genom att ladda från ett vanligt vägguttag.
Varför ska man ladda bilen med en laddbox?
Att ladda bilen i ett vanligt eluttag kan innebära en påtaglig brandrisk, speciellt i avsaknad av jordfelsbrytare och/eller överspänningsskydd. Bortsett från risken så blir elbilsladdningen också långsam. Fördelarna med att investera i en laddbox är således flera.
- Säkrare laddning – Vägguttag tål inte hög belastning under en längre tid vilket kan leda till värmebildning och i värsta fall brandrisk. En laddbox är utvecklad speciellt för syftet att ladda din elbil och har således flera säkerhetsfunktioner inbyggda som standard (Exempelvis flaggning av eventuella fel och automatiskt stopp av laddningen när batteriet är fullt.
- Snabbare laddning – Det är en påtaglig skillnad i hur snabbt din bil laddas om man jämför laddning via laddbox med laddning från väggutaget. Om du laddar en vanlig elbil med en batteristorlek på 80 kWh i ett vanligt eluttag tar det ungefär 35 timmar att ladda bilen från 0-100%. Laddar du samma bil istället med en laddbox med en kapacitet på 22 kW kan du ladda bilen från 0-100% på under 4 timmar.
- Smidigare laddning – Med en laddbox får du kontroll över din laddning. Smarta tjänster finns att tillgå beroende på modell. Den förmodligen viktigaste funktionen är att kunna schemalägga laddningen.
Termer att känna till.
Med ny teknik kommer många nya termer. Du behöver inte känna till alla, men det är bra att ha en förståelse för vilka som faktiskt är viktiga, och hur det påverkar ditt val.
Typ 1 & Typ 2-uttag
Det finns två typer av laddkontakter, Typ 1 och Typ 2.
Typ 1
Helt rund kontakt
Asiatisk standard
Typ 2
Platt ovansida
EU standard
De allra flesta av dagens elbilar och laddhybrider har Typ 2-kontakt. Detta är idag standard för AC-laddning (växelström) i Europa.
Det enklaste sättet att kontrollera vad din bil har för typ av kontakt är att öppna laddluckan på din bil och titta hur kontakten ser ut. Typ 1-kontakten är helt rund, och Typ 2-kontakten har en platt ovansida.
Typ 2 är alltså den europeiska standarden. Även asiatiska tillverkare, som säljer bilar i Europa, börjar förse sina bilar med kontakt av Typ 2. Ifall du har en äldre asiatisk bil med Typ 1 kontakt så kan du ändå lösa laddningen med en adapter som enkelt går att koppla ihop en Typ 1-bil med en Typ 2-laddbox. Typ-2 kontakten klarar både 70A 1-fas och 63A 3-fas och kallas även ”Mennekes”
Viktigt att notera är att kunna ta del av den 50%-iga skattereduktionen, som du som privatperson ansöker om vid köp av laddbox och installation, enbart gäller för modeller med Typ 2 kontakt (uttag eller fast kabel).
Ampere
Mätenheten för elektrisk ström kallas ampere (A). En ampere är uttryck för ett antal elektroner som strömmar genom ett tvärsnitt av strömledaren i ett givet tidsintervall. Översatt till billaddningsvärlden innebär det: Desto högre ström, desto högre effekt (kW) och således kan bilen laddas snabbare.
1-fas & 3-fas
En laddbox är kompatibel att användas med antingen en fas eller tre faser. I teorin ger trefasladdning tre gånger mer ström än enfasladdning.
En laddbar bil kan laddas antingen med:
1-fas endast
1–fas eller 3-fas
Laddhybrider klarar som regel endast enfasladdning, medan elbilar med större batterier, d.v.s rena elbilar brukar klara en fas och trefasladdning. Vid nyinstallation av laddbox i hemmets elcentral bör alltid installation på tre faser göras. Även om din bil idag endast kan ladda med en fas, så kommer din nästa eldrivna bil högst sannolikt kunna ladda med tre faser – så lika bra att vara framtidssäkrad!
För att ta reda på om bilen klarar trefas eller endast enfasladdning hänvisas du till bilens produktinformation från biltillverkaren. Den enfasiga laddboxtypen tillåter en maximal laddning på 7,4 kW (32A). Den trefasiga från 11kW (3 x 16A) till 22 kW (3 x 32A).
IP-klassning
Samtliga laddboxar klassificeras enligt ett IP-nummer: vilket betecknar vilken tålighet gällande fukt, vatten och damm, och på så sätt i praktiken om den lämpar sig för (utomhus)bruk i exempelvis Norden.
IP 44: Skydd mot fasta föremål över 1 mm och vattenstrålar från alla håll.
IP 55: Delvis dammtät och skydd mot lågt vattentryck från alla håll.
IP 66: Helt dammtät och skydd mot högt vattentryck från alla hål.
Lastbalansering
Lastbalansering begränsar laddströmmen till bilen när bostaden belastas av övrig förbrukning i hushållet. Detta gör att det inte riskeras att gå några proppar i bostaden. Ifall dynamisk lastbalanserare ej köps till kan användaren i praktiken ofta kringgå detta problem genom att manuellt ställa in på appen hur mycket effekt som ska laddas och när (för de laddboxar som erbjuder detta alternativ). Det finns flera olika benämningar på lastbalansering men den som är mest relevant för hemmabruk är dynamisk lastbalansering.
Läs mer...
Vill du ha gratis hjälp i laddbox-djungeln?
Svara på ett par frågor kring ditt behov så återkopplar vi kostnadsfritt per e-mail. Önskar du telefonkontakt? Vi erbjuder även gratis konsultering från två utvalda laddboxexperter.
Vilken laddbox passar din elbil?
Dagens populära laddboxar i Sverige passar generellt alla laddbara bilar så det betyder att det står dig fritt att välja bland många modeller. Istället för kompabilitet är önskemål och framtida bruk viktiga aspekter. Faktorer så som ifall du önskar lastbalansering, möjligheter för smart laddning, laddning av flera bilar, design och laddningseffekt är exempel på frågor att ta hänsyn till och jämföra innan du tar ett beslut. För dig som vill läsa mer specifikt om vilka alternativ du har för din specifika elbil så har vi samlat ombordskapacitet och batterikapacitet för de huvudsakliga bilmärkerna på följande sidor:
Laddningseffekten för laddbox och elbil
Laddningseffekten är ett viktigt kapitel inom laddningsterminologi. Åsikterna går isär ifall man ska köpa en laddbox med hög laddningseffekt jämfört med en en lägre. Men vad som är klart är att det är en konkret specifikation som är lätt att jämföra som återförsäljare ofta använder sig utav. Därför är det bra om du har koll på vad laddningseffekt innebär. Generellt sett så kan laddning av eldrivna bilar ske med olika laddningseffekter vilket resulterar i olika långa laddningstider.
Vad betyder maxladdningseffekt?
En hög laddningffekt ger kortare laddningstid och en låg laddningseffekt ger längre laddningstid för samma energimängd. Vid laddning så är att det är alltid den svagaste länken som sätter gränsen för maximal laddningseffekt. Det betyder alltså att det är antingen din laddningsbara bil, elsystemet hemma, din laddbox eller kablaget till laddboxen som sätter gränsen hur snabbt batteriet kan laddas. I praktiken innebär högre laddningseffekter större belastning vilket ökar kraven på den elektriska infrastrukturen.
- De flesta bilmodeller har en maximal ombordskapacitet på 3,7 kW, 7,4 kW eller 11 kW, och i väldigt få fall 22 kW.
- För laddhybrider är det enfasladdning som gäller så betyder att du inte kan ladda med mer än 7,4kW med en huvudsäkring på 35A.
Nedan finner du en summering på hur snabbt en bil kan laddas och relevant Ampare-nivå.
wdt_ID | Husets huvudsäkring | Laddboxens säkring | Maxladdningseffekt 1-fas | Maxladdningseffekt 3-fas |
---|---|---|---|---|
1 | 35 A | 32 A | 7,4 kW | 22 kW |
2 | 25 A | 20 A | 4,6 kW | 14 kW |
3 | 20 A | 16 A | 3,7 kW | 11 kW |
4 | 16 A | 10 A | 2,3 kW | 6,9 kW |
Ett vanligt jordat eluttag matar normalt en strömstyrka på 10 Ampere, vilket ger 2,3 kilowattimmars effekt in i elbilens batteri per timme.
Hur snabbt laddar laddboxen?
Det finns flera faktorer som påverkar hur lång tid det tar att ladda en elbil med en laddbox. De väsentligaste är laddboxens laddningseffekt, batterikapaciteten samt bilens inbyggda laddningskapacitet (=batteriets ombordkapacitet).
Laddningshastigheten skiljer sig även åt under olika delar av laddningscykeln. Generellt går det alltid fortare att ladda från 0% till 80% av batteriets lagringskapacitet, jämfört med laddningscykeln från 80% till 100%. Förr oss som bor i Sverige, framförallt i norra delarna, kan man också uppleva en något förlängd laddningstid av elbilen på vintern, då litiumjonerna i batteriet rör sig långsammare vid låga temperaturer.
Den teoretiska laddningstiden vid normalladdning kan räknas ut genom följande formel:
Exempel: Om vi använder ovan formel för elbilen Volkswagen ID. 3 Tour så blir laddningstiden cirka 7h när man använder en laddningseffekt på 11 kW/16A på tre faser (77 kWh/11kW=7h). För en laddhybrid som Volvo V60 Recharge som endast kan ta emot en fas med 3,7kW blir laddningstiden istället drygt 3h (11,8kWh/3,7kW=3h 11min).
Hur långt kommer du per laddning?
I genomsnitt så förbrukar en eldriven bil cirka 2 kW per mil. Det betyder i exemplet ovan med en ren elbil som Volkswagen ID.3 Tour så laddar du alltså cirka 5,5 mil per timme. I samma exempel ovan med Volvo V60 Recharge så blir det cirka 1,9 mil per timme.
Ställbar maxladdningseffekt
Maxladdningseffekt innebär att du kan ställa in en gräns på din laddbox som reglerar hur många ampere som kan förbrukas. Många modeller tillåter användaren att göra detta via en app då det ofta refereras till som manuel lastbalansering (Detta för att undvika överbelastning av huvudsäkringen)
Hur installerar man en laddbox?
Installation av laddbox hemma måste göras av behörig elektriker. Även om du tror dig veta hur installationen går till så bör du alltså inte ge dig på detta! Dessutom finns det inga ekonomiska skäl till det heller p.g.a. det statliga Grön Teknik-bidraget som ger dig 50% avdrag på både laddboxpriset och installation – och som bara gäller om du också beställer installation av samma återförsäljare.
Således är det inte konstigt att i princip alla modeller som säljs i Sverige idag också säljs med installation. Processen för installation brukar se ut som så att återförsäljaren eller dess elektriker följer upp med dig inom någon vecka efter genomfört köp. Där och då kommer ni överens om en lämplig tid för installation. Tidsåtgången från beställning till utförd installation skiljer sig beroende på återförsäljare. Vanligast är cirka fyra veckor, men vi känner till de fall när det gått på en vecka, men även de fall som tagit elva veckor.
Läs mer...
Vad är DC-skydd?
Skydd mot läckströmmar av likström. DC är engelska för ”direct current”, dvs. likström.
Jordfelsbrytare
Det är lagstadgat att laddboxar måste ha en jordfelsbrytare. Antingen är den inbyggd eller så krävs installation av en extern brytare.
- En laddbox som har inbyggd DC-övervakning kompletteras med jordfelsbrytare A.
- En laddbox som saknar DC-övervakning måste kompletteras med jordfelsbrytare B.
Det finns de modeller som är utrustade med inbyggd jordfelsbrytare B. Då behövs alltså inte någon ytterligare installation av jordfelsbrytare. Majoriteten är dock den första typen att de måste kompletteras med jordfelsbrytare A eller B beroende om de har inbyggd DC-övervakning eller ej.
I moderna elcentraler är automatsäkringarna placerade i moduler och i elcentraler av äldre modell finns säkringarna istället som så kallade “proppar”. Beroende på hur centralen är uppbyggd kan det vara möjligt att sätta personskyddsbrytaren i centralen. Om detta inte är möjligt måste en separat enhet monteras intill centralen och medför en extra kostnad.
Vad kostar en laddbox?
Det väldigt korta svaret är cirka 8 000-20 000 kronor efter 50%-igt Grön Teknik/ROT-avdrag för hemmabruk. Det generella svaret är att det beror på vad du har för behov, förutsättningar – och budget. Det är därför vi startade tjänsten Laddsmart för att vara den ledande informationsportalen för elbilsladdning. Laddsmart har sammanställt alla priser längre ner på denna sida.
Läs mer...
Vad betyder laddbox-bidraget?
Laddbox-bidraget eller ROT-avdrag på laddboxar heter egentligen Grön Teknik. Det är en skattereduktion på hela 50% som du som privatperson erbjuds sedan 1 januari 2021 när du köper en ny laddbox inklusive installation hos en återförsäljare. Även tillbehör som införskaffas i samband med köpet ger rätt till 50% avdrag. Återförsäljaren sköter ansökningsprocessen åt dig, och erbjuder oftast avdraget direkt vid köptillfället så du slipper ligger ute med det belopp som du har rätt att få avdrag på (cirka 8 000-20 000 kronor beroende vilken modell du köper).
Läs mer...
Kraven du måste uppfylla för att vara berättigad Grön Teknik
- Du måste köpa både laddbox och installation från en och samma leverantör för att ha rätt till hela bidraget på 50% upp till 50 000 kronor.
- Laddboxen måste installeras hemma i en fastighet du äger. Det kan vara ett småhus, fritidshus, stuga eller en ägarlägenhet.
- Du måste betala skatt i Sverige och ha utrymme att kunna utnyttja för skattereduktion.
- Förutom installation av laddbox så inkluderar avdraget för Grön teknik även installation av solceller. Det betyder ifall du under samma år också installerar solceller behöver du håll koll på totalsumman eftersom gränsen går up till totalt 50 000 kronor.
- Övriga kostnader som resor, utrustning och administration täcks ej av bidrag utan måste betalas i sin helhet, utan bidrag.
- Du behöver inte ansöka utan det gör leverantören vanligtvis åt dig. Alla de samarbetspartners vi arbetar med ansöker direkt åt dig. De uppgifter som då behövs från dig är personnummer och fastighetsbeteckning för bostaden som installationen avser.
Vad är en smart laddbox?
Den smarta laddboxen har uppkoppling som du kan enkelt koppla upp den mot internet, antingen genom WIFI, 4g eller Ethernet (LAN). De extra möjligheterna kan vara många, exempelvis:
- Schemalägga laddningen efter behov och då elen är billigare (vanligtvis nattetid).
- Kontrollera på- och avstängning av laddningen via din mobil, surfplatta eller dator.
- Övervaka att laddningen fortlöper väl, även när du inte är hemma, och få notis ifall något är fel.
Läs mer...
Laddbox med uttag vs inbyggd fast laddkabel?
Det finns både för- och nackdelar med laddbox som är utrustad med uttag för separat eller inbyggd (fast) laddkabel. Väljer du en modell med uttag (alltså utan fast laddkabel), så kopplar du in elbilens (separata) laddkabel i boxens uttag. Väljer du laddbox med fast laddkabel så medföljer en inbyggd fast laddkabel som du kopplar in i bilen när den ska laddas. Valet ifall uttag eller inbyggd kabel spelar ingen roll för laddeffekten, men däremot kan det spela roll rent praktiskt.
Positivt med uttag:
- Du vet att kabeln alltid finns tillgänglig när du behöver ladda hemma.
- Ökad flexibilitet, som att du kan välja längden på den laddkabel du använder (ofta 5-10m),
- Du kan ladda bilar av Typ-1 kontakt med en speciell laddkabel för Typ 2-Typ 1 laddkabel (och ändå få skattereduktionen Grön Teknik – då Typ 2 nödvändigt). Detta gäller alltså främst för dig som redan äger en äldre asiatisktillverkad bil med Typ 1-uttag.
- Utseendemässigt kan det se bra ut att inte ha en laddkabel hängandes på/vid huset när du inte laddar.
Positivt med inbyggd laddkabel:
- Du vet att kabeln alltid finns tillgänglig när du behöver ladda hemma.
- Du undviker stöldrisken med en lös kabel. (Det finns dock de laddboxmodellerna där du kan undgå stöldrisken genom att låsa fast laddkabel “digitalt” genom den tillhörande appen, eller via lösenord.
Läs mer: Bästa laddkabeln? En guide till att välja rätt laddkabel under 2022
Laddbox för dig med två bilar?
Har man två elbilar eller ifall tanken finns att utöka från en till två, då uppstår frågan om vilken laddbox som lämpar sig bäst. Majoriteten av modellerna som idag riktar sig mot privatpersoner har ett uttag. Det finns ett utbud av laddboxar med dubbla uttag men antalet modeller är få. Vi har skrivit mer om detta ämne i en egen artikel som du kan läsa nedan.
Vilka laddboxar rekommenderar Laddsmart?
Om du har läst våra artiklar eller har provat vår tjänst har du säkerligen noterat att vi har ett par favoriter. I januari testade vi 32 laddboxmodeller. Resultatet finner du på knappen nedan.
För dig som vill få en överblick över samtliga modeller & priser – se stycket nedan.
Utvalda laddboxar
Laddsmart rekommenderar dessa laddboxar hemma.
Plats | Varumärke | Modell |
---|---|---|
#1 | Easee | Easee Home |
#2 | Wallbox | Wallbox Pulsar Plus |
#3 | Myenergi | Zappi V2 |
Priser
Nedan finner du komplett lista av samtliga laddboxar som är tillgängliga på den svenska marknaden. Priserna gäller för installation hemma och efter applicerbart grönt-teknik avdrag.
* Priserna som uppges är cirkapriser och kan variera beroende på speciella kampanjerbjudanden.
wdt_ID | Varumärke | Modell | KW | Kabel | Pris | RFID | IP-klass | App | Uppkoppling | Uttag | Lastbalansering | Antal uttag | Garanti |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Zaptec | Zaptec Go 22k kW | 22 kW | Uttag | 7999 | Ja | IP54 | Ja | WIFI | Typ 2 | Stöds ej | 1 st | 5 år |
3 | Zaptec | Zaptec Pro 22 kW | 22 kW | Uttag | 17025 | Ja | IP54 | Ja | WIFI+4G | Typ 2 | Ja | 1 st | 5 år |
4 | Easee | Easee Home 22 kW | 22 kW | Uttag | 7200 | Ja | IP54 | Ja | WIFI+4G | Typ 2 | Tillval (+1500-4995 kr) | 1 st | 3 år |
5 | Easee | Easee Charge 22 kW | 22 kW | Uttag | 10995 | Ja | IP54 | Ja | WIFI+4G | Typ 2 | Tillval (+1500-4995 kr) | 1 st | 3 år |
6 | Garo | Garo GLB 22 kW | 22 kW | Uttag | 10200 | Tillval | IP44 | Nej | WIFI (tillval) | Typ 2 | Tillval (+2295 kr) | 2 st | 2 år |
7 | Garo | Garo GLB 22 kW | 22 kW | Fast kabel (4,5m/7,5m) | 10400 | Tillval | IP44 | Nej | WIFI (tillval) | Typ 2 | Tillval (+2295 kr) | 1 st | 2 år |
8 | Garo | Garo GTB Twin 22 kW | 22 kW | Uttag | 16605 | Tillval | IP44 | Nej | WIFI (tillval) | Typ 2 | Tillval (+2295 kr) | 2 st | 2 år |
9 | Garo | Garo GTB Twin 22 kW | 22 kW | Fast kabel (4m) | 17405 | Tillval | IP44 | Nej | WIFI (tillval) | Typ 2 | Tillval (+2295 kr) | 1 st | 2 år |
10 | Garo | Garo GTB Twin 11 kW | 11 kW | Fast kabel (4,5m/7,5m) | 18155 | Tillval | IP44 | Nej | WIFI (tillval) | Typ 2 | Tillval (+2295 kr) | 2 st | 2 år |
11 | Charge Amps | Charge Amps Aura 22 kW | 22 kW | Uttag | 15900 | Ja | IP54 | Ja | WIFI+4G (Tillval) | Typ 2 | Tillval (+3500 kr) | 2 st | 3 år |
Erbjudanden på laddboxar?
Laddsmart har bistått tusentals användare att hitta rätt laddbox till sin laddbara bil. Vi gör vårt yttersta för att hålla koll på marknaden och snappa upp rådanade kampanjer.
Vårt mål är att göra det enkelt för dig att jämföra och hitta laddboxar installerat och klart till bästa pris.
Varumärken
Det finns närmare 20 varumärken som erbjuder laddboxar i Sverige idag. En stor andel är renodlade laddboxaktörer. Det finns också de aktörer som sätter sitt eget varumärke på befintlig laddboxtillverkare och erbjuder denna seom en del av sin tjänst eller annan kärnaffär. Finn en komplett lista över varumärkena verksamma inom laddboxar idag.
Tibber
Om Tibber
Tibber är den nya sortens smarta elbolag. De erbjuder också två laddboxar via deras tjänst, vilka är den välkända Easee Home och nykomlingen Zaptec Go. Antingen tillsammans med sitt innovativa elavtal till ett rabatterat pris, eller utan någon elavtal.
Aktuella laddboxar från Tibber
Garo
Om Garo
Svenska Garo var tidiga med att erbjuda kvalitativa elbilsladdare. Promenerade du i ett villaområde i slutet av 2019/2020 var sannolikheten stor att det var just en Garo laddbox som du såg,
Aktuella laddboxar från Garo
Easee
Om Easee
Norska Easee tågade snabbt in på den svenska laddbox-hemma-marknaden och har idag etablerat sig som ett av de mest prisvärda och smarta alternativen.
Vi uppskattar att Easee idag växer i snabbast takt av samtliga varumärken på den svenska marknaden.
Aktuella laddboxar från Easee
ABB
Om ABB
Det behövs knappt någon introduktion till vårt svenska industribolag ABB. Vad många inte vet är att de också har en (liten) fot på laddboxmarknaden.
Aktuella laddboxar från ABB
Volkswagen
Om Volkswagen
Liksom Tesla, har tyska biltillverkaren Volkswagen utvecklat sin egen laddbox speciellt intressant för dig som ägare av en Volkswagen-bil.
Aktuella laddboxar från Volkswagen
- VW ID. Charger 11 kW
- VW ID. Charger Connect 11 kW
- VW ID. Charger Pro 11 kW
Tesla
Om Tesla
Många Tesla-ägare väljer Teslas egna laddbox, som nu är inne på sin tredje generation. Lika snygg och minimalistisk som deras bilar.
Aktuella laddboxar från Tesla
Ratio
Om Ratio Electric
Ratio Electric är ett holländskt bolag som verkat i nästan ett halvt sekel. Bolaget har ett brett utbud av olika elsystemsprodukter och är även verksamma inom hemmaladdning. Idag är Ratio dock inte särskilt stora i Sverige.
Aktuella laddboxar från Ratio electric
- Ratio Electric 7,4kW
Enelion
Om Enelion
Enelion är ett polskt bolag inom elbilsladdning som funnits sedan 2016. Men de har inte slagit i Sverige – än.
Aktuella laddboxar från Enelion
- Enelion Stilo 22kW
Zaptec
Om Zaptec
Zaptec är en norsk tillverkare som slagit stort i sitt hemland. Nyligen satsar man också hårt i Sverige och deras laddboxar är kända för att vara små och innovativa.
Aktuella laddboxar från Zaptec
Zappi
Om Zappi
Bakom Zappi står det brittiska bolaget Myenergi. Zappi är Storbritaniens svar på norsk-svenska Tibber där man försöker bli den gröna partnern i hemmet. Zappis laddbox är främst populär för de som också har solceller hemma då Zappi V2 är specialanpassad laddbox för att integreras för solpaneler.
Aktuella laddboxar från Zappi
Charge Amps
Om Charge Amps
Svenska Charge Amps var tidiga med att lansera konceptet green-tech och utveckla smarta och stilrena laddboxar med privatpersoner som huvudsaklig slutkund.
Aktuella laddboxar från Charge Amps
CTEK
Om CTEK
CTEK är en svensk känd laddningsspecialist som varit med länge. De har sin flexibla CTEK Chargestorm Connected 2 laddbox som kan fås i flera olika utföranden. Efter att ha börsnoterats i slutet av 2021 lär vi se fler spännande produktnyheter från dem i framtiden.
Aktuella laddboxar från CTEK
Wallbox
Om Wallbox
Spanska Wallbox var kanske först ute med att använda uttrycket “intelligent” om sina laddboxar, och det är något som lever med dem idag. Med nya ägare och en notering på New York-börsen får vi se hur mycket mer intelligent laddboxen kan bli.
Aktuella laddboxar från Wallbox
Bee (Mer)
Om Bee
Bee går nu numera under namnet Mer. Detta efter en sammanslaggning av Bee Charging Solutions och Grön kontakt: Att köpa en laddbox från Mer innebär att du även får ett laddkort för laddning på Mers publika laddstationer.
Aktuella laddboxar från Bee
Defa
Om Defa
Defa är ett norskt bolag som har funnits länge, men först nyligen som de syns i mer digitala försäljningskanaler. Deras kvalitativa laddboxar är kända för att inkludera den mesta tekniken..
Aktuella laddboxar från Defa
- Defa eRange IQ Duo 22 kW
- Defa eRange IQ 22 kW
- DEFA eRange UNO 7,4 kW
Alfen Eve
Om Alfen
Alfen är ytterligare ett bolag från Holland som tagit fram smarta laddboxar för hemmabruk. Även om de knappt säljs i Sverige idag är det bara en tidsfråga innan vi ser fler av dem även här.
Aktuella laddboxar från Alfen
- Alfen Eve Single Pro-Line 22 kW
- Alfen Eve Single S-Line 11 kW
Vanliga frågor
Att välja rätt laddbox till din elbil behöver inte vara svårt, men det finns några viktiga saker att tänka på. Nedan finner du de huvudsakliga frågorna.
Om du ska välja en laddbox med 11 kW eller 22 kW beror på dina förutsättningar och behov, vad du har laddhybrid eller elbil och vad du har för huvudsäkring. Men prismässigt ligger många bra laddboxar med 22 kW på samma eller t.o.m lägre pris än 11 kW och då är det lika bra att framtidssäkra med 22 kW.
Trefas är bättre än tvåfas då det betyder i teorin att du kan ladda snabbare. En laddbox som kan ladda trefas kan också ladda enfas. Så även om du endast har en laddhybrid som kan ladda med enfas rekommenderar vi att du köper en laddbox som installeras på tre faser.
En laddbox köper man idag nästan överallt. Vi rekommenderar dock att du köper en laddbox från en återförsäljare som är specialiserad på laddboxar. De har ofta bättre processer för att hjälpa till ifall du behöver hjälp efter själva köpet och installation. Många av dessa återförsäljare finns online, men även genom elbolag eller större geralister.
Om du äger en laddhybrid finns många passande laddboxar, och en rekommendation är Easee Home 22 kW vilken i Laddsmarts egna test fick högsta betyg. Och den passar också för elbil.
Den billigaste kvalitetsladdboxen på marknaden är Easee Home eller Zaptec Go som erbjuds till förmånligt pris på cirka 7500 – 8000 kr.
Det korta svaret om man ska ha laddbox eller inte är ja. Detta eftersom med laddbox laddar du säkrare, snabbare och smidigare.
Det är ingen skillnad på laddbox eller laddstolpe, förutom att laddstolpe brukar referera till en laddbox som sitter monterad på en stolpe.
En laddbox kostar 8000-20000 kr inklusive installation och efter Grön Teknik/ROT-avdrag beroende på vilken laddbox du väljer.
Du kan köpa en laddbox utan installation, men då får du inte rätt till avdrag på 50% av kostnaden för laddboxen och installation. Så kostnadsmässigt sparar du oftast inget jämfört med att köpa inklusive installation. Faktum är ifall du köper en laddbox i det högre prissegmentet(t.ex. en med dubbla uttag) så förlorar du istället pengar på att inte inkludera installation.
RFID är ett sätt att kontrollera att ingen obehörig kan ladda från din laddbox eftersom RFID-läsning krävs för start och stopp. RFID nycklar, eller i praktiken små brickor, aktiveras antingen via appen eller molntjänsten, där du själv kan sköta behörigheterna.
När en arbetsgivare bekostar installation av en laddbox för elbilar i en anställds bostad, blir det en skattepliktig förmån för den anställde. Detta gäller också för dig som egenföretagare.
ROT-avdraget för laddboxar heter egentligen Grön-Teknik-avdraget och du kan få rätt till att dra av 50% av priset för laddbox+installation. Varför det kallas ROT-avdraget är det fungerar på liknande sätt, d.v.s att du som kund får avdraget direkt vid köp och det är återförsäljaren som ansöker om avdraget direkt hos Skatteverket.
Valet ifall uttag eller inbyggd kabel spelar ingen roll för laddeffekten, men däremot för det praktiska. Glöm inte heller att vid köp av laddbox+installation får du 50% ROT-avdrag även för köp av laddkabel.
Att framtidssäkra är ett generellt uttryck för att införskaffa en laddbox med högre laddningseffekt än din nuvarande elbils ombordskapacitet eller elcentralkapacitet. Samt att det finns funktionalitet som du inte har behov av idag, men som du kanske har i framtiden. När du då köper en ny laddbar bil i framtiden undviker du alltså byta ut din laddbox.
Dynamisk lastbalansering till laddbox begränsar laddströmmen till bilen när bostaden belastas av övriga förbrukare. Detta gör att det inte riskeras att gå några proppar i bostaden. Ifall dynamisk lastbalansering ej köps till kan användaren i praktiken ofta kringgå detta problem genom att manuellt ställa in på appen för laddboxen hur mycket effekt som ska laddas och när (för de laddboxar som erbjuder detta alternativ). Läs mer om laddboxar och lastbalansering
OOCP står för Open Charge Point Protocol. Det är en standardspråk som gör att laddboxar kan integreras mot varandra. I praktiken innebär det att som laddboxägare finns möjligheten att låta andra ladda under tiden då du inte använder din laddbox. Laddboxen kan göras synlig på en app med där du själv styr ditt eget kW/h-pris. Detta fungerar endast ifall laddboxen utrustad är utrustad med OCPP.
DC är engelska för.”direct current”, dvs. likström, så DC-skydd är alltså ett skydd mot läckströmmar av likström. .
Schukouttag är ett vanligt 230V vägguttag. Här kan du alltså t.ex. ladda en elcykel eller koppla in en motorvärmare till laddboxen.