Hur fungerar det?
Få seriösa erbjudanden på laddstolpe-lösningar som matchar just din bostadsrättsförening.
- Svara på några enkla frågor
För att hitta rätt laddbox åt er behöver vi ett par uppgifter om er bostadsrättsförenings förutsättningar och behov. All information är konfidentiell. - Ni får tre offerter
Upp till tre seriösa totalleverantörer följer upp med er för att kunna ge skräddarsydda offerter baserat på era behov och önskemål som ni angett. I detta skede förekommer ofta också en fysisk inspektion. - Jämför och välj bästa erbjudandet
Ni jämför och väljer det förslag som passar er bäst (eller så avstår ni). - Inköp och installation
Den totalleverantör som ni valt installerar laddstolparna och föreningens medlemmar kan börja ladda sina elbilar.
Guide: Frågor & Svar kopplat till installation av laddstolpar i BRF
Laddsmart publicerar kontinuerligt information om utvecklingen av laddinfrastrukturen i Sverige. Nedan finner du en överblick av material som vi tagit fram med BRF:er som utgångspunkt.
Att installera laddstolpar i bostadsrättsföreningar kan uppfattas som en lång och komplex process. Sanningen är att det i genomsnitt tar 4-6 månader att gå från idé till installation. I processen finns det en rad aspekter att ha i åtanke. Vi har försökt samla den mest väsentliga informationen så du som styrelseledamot eller fastighetsägare kan skapa dig en bild av vad som krävs för att göra laddstolpar till din BRF, samfällighet eller fastighet en möjlighet.
PS. Laddsmart hjälper dig att plocka in offerter från flertalet leverantörer på ett par minuter. Vår tjänst är kostnadsfri. Allt vi behöver är att du fyller i vårt formulär så tar vi hand om resten.
Emil, Grundare av Laddsmart.se
Artikel: Laddstolpar i BRF – Hur förutsättningarna ser ut idag.
Vi lyfter för & nackdelar. Aspekterna som spelar in, lagarna, förberedelserna som krävs, och lite mer.
Guide: Start till mål för installation av laddstolpar i BRF.
En start till mål guide för bostadsrättsföreningar som vill ta idé till förslag, offert, inspektion och installation.
Checklista: Frågorna att ställa till leverantörerna.
Ett offertstöd: Viktiga frågor att vara varse om tidigt och lyfta med potentiella leverantörer.
Artikel: Vad innebär det att installera laddstolpar i en BRF 2022?
Behovet av att kunna ladda elbilar i hemmamiljö ökar i takt med försäljningen av elbilar. När allt fler av medlemmarna i en BRF skaffar elbil vill de också ha ett bättre alternativ för laddningen av bilen än det befintliga uttaget. Snart kan det även komma lagkrav på bostadsrättsföreningarna om att tillhandahålla laddstolpar. Här går vi igenom vad som är bra att veta kring laddstolpar och bostadsrättsföreningar.
Tips: Laddsmart genomförde i Mars 2022 en marknadsundersökning: Förutsättningarna för installation av laddstolpar hos BRF
Oavsett hur man räknar drar en elbil i alla fall så pass mycket el att det inte är försumbart. Därför är det här något som bostadsrättsföreningen måste hantera i längden. Det är till exempel inte hållbart att enskilda medlemmar tankar bilen på föreningens gemensamma elräkning, så som det gärna blir om man kopplar in bilen idag på det befintliga eluttaget vid parkeringen eller garaget.
Hur mycket extra el drar en elbil?
En elbil drar normalt mellan 1,5 och 2 kWh per mil. Om man kör 1000 mil om året kan det alltså röra sig om 2000 kWh per år. Kör man 2000 mil per år kan det bli uppemot 4000 kWh per år
För elförbrukningen i ett genomsnittligt hushåll brukar man räkna med följande siffror:
Boendeform | kWh genomsnitt (årsbasis) |
---|---|
Liten lägenhet | 2000 kWh / år |
Stor lägenhet | 4000 kWh / år |
BRF-radhus | 10 000 kWh / år |
Villa | 20 000 kWh / år |
Siffrorna är alltså bara en uppskattning, men de är ändå en bra tumregel att hålla sig till när man funderar på elbilens effekter för en BRF. Jämför man den ytterligare elförbrukning som elbilen tillför med hushållets övriga elförbrukning ser man att den varken är försumbar eller extremt hög.
Att sätta upp laddstolpar i en BRF är förstås förenat med kostnader, mer om det nedan. Men den goda nyheten är att laddstolpar ger fördelar både för den enskilde medlemmen och för föreningen som sådan.
Fördelarna med laddstolpar
Med en laddstolpe, eller laddstation som det heter, får man tillgång till individuell elmätning, så att de medlemmar som har en elbil kan betala sin egen elförbrukning. Mätning och debitering kan ofta skötas av leverantören av systemet, så att föreningen befrias från den extra administrationen. Dessutom gör en laddstolpe att laddningen av medlemmens elbil blir både snabbare och säkrare jämfört med ett vanligt eluttag.
Snabbare laddning med laddbox
I det gamla eluttaget finns det som regel bara en fas med 10 ampere, vilket ger en laddningseffekt om ca 2 kW. En normal laddstolpe, med 32 ampere i tre faser, har som jämförelse en laddningseffekt på 22 kW. Laddningen går alltså mer än tio gånger så snabbt. Detta kräver i och för sig att bilen kan laddas med trefas och upp till 22 kW, vilket i dagsläget bara ett fåtal modeller klarar av. Men laddning via enfas med 32 ampere ger en laddningseffekt på 7,4 kW, och laddningen går alltså fortfarande mer än tre gånger så snabbt som med ett vanligt vägguttag.
Dessutom kan laddstolpen ha en del inbyggd logik som gör användningen mer smidig och effektiv, till exempel att man kan fjärrstyra den med en app, förlägga laddningen till perioder med lägre elpris och så vidare. De gamla uttagen är inte heller dimensionerade för att köras vid full effekt timme ut och timme in, och det finns en risk att de blir överhettade och slutar fungera.
Fördelar för BRF:en
Det är nog ingen tvekan om att elbilar är framtiden. Regeringens mål är tydliga, och hela fordonsbranschen satsar nu stort på att ta fram ny teknik och nya modeller. Så frågan om att installera laddstolpar i bostadsrättsföreningen får nog betraktas mer som en tidsfråga än en principfråga. Det är något som nästan säkert kommer att bli nödvändigt förr eller senare.
Elbilen är bra för klimatet, men den är också ett mer kostnadseffektivt fordon för ägaren, både vad gäller service och underhåll och själva körningen. Genom att göra det lätt för medlemmarna att välja en elbil blir föreningen mer attraktiv. Laddinfrastrukturen ökar också värdet på bostäderna. Enligt mäklare så kan laddstolpe öka värdet på din bostad.
Slutligen, så bidrar ju föreningen till utvecklingen av klimatvänliga transportmedel och i längden till att de globala klimatmålen uppfylls.
Kostnader för BRF:en
Att installera laddstolpar innebär förstås en investeringskostnad för föreningen. Det rör sig om inköp och installation av laddstolpar. Ofta kräver installationen markarbeten (i 9 av 10 fall enligt laddsmarts marknadsundersökning) Det kan också hända att föreningens huvudsäkring behöver höjas till en högre strömstyrka, vilket kan leda till en högre fast avgift mot elnätsbolaget.
För själva laddstolparna så ligger de på cirka 15000 – 20000 kr per laddningspunkt inklusive installation. I de fall som extra markarbete och ev. extra elarbete krävs kan det spring upp en bit ytterligare.
De faktorer som som spelar in på totalkostnaden är:
- Hur laddstationen skall monteras: Vägg eller på stolpe?
Enklast är att installera laddboxen på väggen vilket oftast görs i garagemiljö. Alternativet för öppna parkeringar är att laddboxen placeras på stolpar eller slags stativ. Montering på stolpe kostar vanligtvis en bit mer. - Avståndet mellan laddstolparna och elcentralen; Hur många meter är det?
Ju längre bort laddstolparna står från elcentralen, desto längre elkabel samt mer markgrävningsarbete krävs. Extra elkabel brukar inte så värst dyrt (ett par 100kr per meter) men ytterligare markgrävning kan springa upp i pris. - Behov av extratjänster: Statistik, debitering etc.
De flesta totalleverantörer erbjuder någon slags tilläggstjänst (i egen regi eller i samarbete) som kan underlätta administrationen av elbilsladdningen. Detta brukar faktureras månadsvis och kostnad beroende på behov.
Det vi har gått genom ovan, och det som är vanligast är att en BRF installerar så kallad normalladdning (upp till 22 kW), alltså inte snabbladdning (upp till 150 kW). Normalladdning är en enklare och billigare lösning än snabbladdning, och det vanliga i en BRF är ju att bilarna kan stå på laddning under natten. Då räcker det bra med normalladdning, och snabbare laddning är inte givet en fördel, bara en högre kostnad.
Det är vanligt att BRF:er finansierar installationen av laddstolpar genom att ta ut en avgift av medlemmarna som vill använda dem, antingen en fast månadsavgift eller ett påslag på priset per kWh. Men en del av kostnaden kan också täckas in med hjälp av ett statligt bidrag, se nästa avsnitt.
Statligt bidrag till BRF som installerar laddstolpar
Som ett led i satsningen på klimatsmart energianvändning kan en BRF som installerar laddstolpar få ett statligt bidrag som täcker en del av investeringskostnaden. Bidraget, som kallas Ladda bilen, går då in med hälften av föreningens kostnad, upp till 15 000 kronor per laddpunkt. (Notera att en laddstolpe kan ha flera laddpunkter, ifall fler än en så är det två.)
Läs mer: Kostnaderna förknippade med att installera laddstolpar i BRF.
För att bidraget ska beviljas krävs att laddpunkterna är förberedda för individuell elmätning och debitering av elkostnaden, som vi nämnde ovan, samt utrustade med uttag av Typ 2 (eller Typ Combo 2, som inkluderar likström för snabbladdning). De flesta seriösa aktörerna på den svenska marknaden vet detta och offererar endast laddstolpar till företag och bostadsrättsföreningar av denna typ.
Ansökan om Ladda bilen-bidrag gör man kostnadsfritt via en e-tjänst hos Naturvårdsverket. Det bästa är förstås att ha ansökan inlämnad och beviljad innan arbetet startar, men det går också bra att skicka in den i efterhand.
Laddstolpar i BRF kan bli lagkrav
Regeringen har föreslagit nya regler som kan göra det till ett lagkrav för bostadsrättsföreningar att installera laddstolpar vid föreningens parkeringar och garage. När detta skrivs (i mars 2022) är det oklart hur de nya reglerna kommer att påverka enskilda BRF:er, men gissningsvis kommer kravet på en laddstolpar på ett visst antal parkeringsplatser införas med en övergångsperiod för befintliga fastigheter.
Ett eventuellt kommande lagkrav är förstås ytterligare ett argument för att tänka igenom och inleda arbetet med laddstolpar i BRF:en. Det finns dessutom en skrivning i reglerna för Ladda bilen-bidraget som säger att bidrag inte betalas ut för åtgärder som krävs enligt lag. För en BRF som vill åtnjuta bidraget kanske är det säkrast att passa på.
Att installera laddstolpar i en BRF: Så ser processen ut (kortfattat)
Efter en mindre förstudie gällande behov i föreningen så ser processen ut enligt följande:
- Kontakt
Beroende på leverantör sker kommunikation per mail eller telefon. Leverantören kommer be om mer information och ni har möjlighet att ställa frågor.
- Platsbesök
Leverantören kommer på platsbesök och gör en energimätning. De flesta leverantörer kommer även göra en uppskattning om prisbild i detta skede.
- Skarp offert
Leverantören återkommer med en skarp offert och ett installationsdatum avtalas.
- Avtal & Installation
Ett avtal signeras och installationen utförs.
Vanliga frågor & svar & relevanta länkar
Nedan finner du en summering, länktips samt vanliga frågor & svar.
Priset för att installera laddstolpar i en bostadsrättsförening är allt från 15 000-20 000 kr per laddstolpe. Det finns ett flertal faktorer som påverkar hur hög slutkostnaden blir. Den huvudsakliga faktorn är installationen där det kan vara stora skillnader beroende på omfattningen som krävs. Mer specifikt så är de faktorer som spelar in är antal laddpunkter, antal uttag, typ av laddbox eller laddstolpe, ifall installationen sker på fasad eller på stolpar, ifall markarbete är nödvändigt och/eller anpassning av elsystemet behöver genomföras. För en fullständig genomgång om priser och kostnader – läs Laddsmarts artikel: Vad kostar det att installera laddstolpar i BRF? eller skriv till oss på support@laddsmart.se så hjälper vi dig ta fram en prisbild.
För finansiering av installation av laddstolpar i en BRF finns det ett antal alternativ. Enligt Laddsmarts marknadsundersökning är det vanligaste upplägget att föreningen inför en förhöjd parkeringsavgift och/eller en extraavgift för förbrukad el per laddning. En annan modell är att debitera användarna med en månadsavgift som antingen är fast eller rörlig baserad på förbrukning och/eller elpriset. Ett potentiellt upplägg i framtiden är att föreningen leasar laddstolparna (Detta är i praktiken svårt idag eftersom Ladda bilen-bidraget ger rätt till 50% avdrag vid inköp och installation)
Bidraget som en bostadsrättsförening som vill installera laddstolpar kan ansöka om heter Ladda bilen och ansökning sker via Naturvårdsverket. Bidraget täcker ett engångsbelopp i samband med inköp och installation av laddstolpar med 50% avdrag för kostnaderna med ett maxtak om högst 15.000 SEK per laddpunkt (PS. vissa modeller har två eller flera uttag – ett uttag räknas som en laddpunkt) Handläggningstiden kan vara lång, för tillfället (maj 2022) uppskattas den till tre månader. Ett krav är att laddstolparna som installeras stödjer individuell mätning och debitering av elkostnaden – vilket är standard bland de flesta laddstolpar som erbjuds i Sverige idag.
Nej, Klimatklivet är ett bidrag man kan söka ifall man avser ha laddstolpar eller laddstationer tillgängliga för allmänheten. Stödet avser avser alltså publik laddinfrastruktur och gäller inte bostadsrättsföreningar. Anbud kan lämnas inom fyra kategorier: Publik DC-snabbladdning för tunga fordon, publik DC-laddning för lätta fordon längs med större vägar, publik DC-laddning för lätta fordon inom tätorter samt publik laddning för lätta fordon inom tätorter och vid publika slutdestinationer och knutpunkter. Läs mer om Klimatklivet på naturvårdsverket.se
Det finns flera alternativ för hur ni kan välja att ta betalt för laddningen inom föreningen. Det finns i regel två vägar att gå: 1) En fast månadsavgift för alla medlemmar och 2) En rörlig debitering baserat på förbrukad el. Att ta betalt för elbilsladdning inom bostadsrättsföreningen kan innebära en del administration. Det finns idag flera aktörer som erbjuder en plattform med automatiserade processer för betalning. Installatörerna kommer i regel med förslag på betalningslösningar som de har erfarenhet av, antingen att erbjuda de själva eller via en tredjepart.
Enligt vår marknadsundersökning beträffande installation av laddstolpar i bostadsrättsföreningar under året 2022 är det lastbalansering vanligt förekommande. Hela 85% av aktörerna i undersökningen svarade att man alltid eller ofta installerar lastbalansering för BRF:er.
Enligt Laddsmarts marknadsundersökning är de populäraste laddstolparna vid BRF-installationer under 2022 följande modeller: Easee Charge, Charge Amps Aura och Zaptec Pro.
Det tar längre tid än många tror att gå från intresse till installation av Det tar längre tid än många tror att gå från intresse till installation av laddstolpar. Det är en process som tar minst en månad, men ofta upp mot ett halvår. De huvudsakliga delmomenten är att undersöka intresset i föreningen, och därefter inbokning av platsbesök, val av leverantör och inbokning av den faktiska installationen. Det finns idag ett högt tryck hos leverantörerna och de har fullbokade scheman vilket kan leda till väntetider och förseningar i processen. Ifall ni i föreningen vill att installationen ska ske snarast möjligt kan det vara vettigt att lyfta detta önskemål i samband med att ni tar in offerter.
En start till mål guide för bostadsrättsföreningar vid installation av laddstolpe
Från idé, till förslag, till installation av laddstation. Så här arbetar ni med frågan i styrelsen.
- Kolla intresset hos medlemmarna i föreningen
Starta med att undersöka hur intresset ser ut i er förening. Hur många kör elbil idag? Hur många kan tänka sig att göra det inom en femårsperiod? Ta upp frågan med styrelsen och skriv en motion till stämman för att få till stånd ett beslut om installation av laddboxar till er förening. Om inte stämman utmynnar i ett beslut om att gå vidare installation så i alla fall ett beslut att undersöka frågan vidare. Och det är ju i sig ett steg närmare att ladda fossilfritt. - Kontrollera vem som äger marken
Bygglov krävs inte ifall föreningen äger parkeringsplatserna. Om bostadsrättsföreningen inte äger marken krävs en överenskommelse med markägaren för att klargöra vem som ska äga laddstationen. - Undersök hur ni ska ta betalt
En viktig fråga är vem som ska betala för installationen av laddstationen. Ska föreningen stå för investeringskostnaden? Ska investeringen betalas av de boende som använder laddstationen genom en förhöjd parkeringsavgift? Ska installationen betalas genom en marginal på den el som förbrukas på varje laddstation? Dessutom, finns det flera sätt att ta betalt för den el som den enskilde medlemmen förbrukar för att ladda sin bil:
1. Elen fås till självkostnadspris.
2. Elen debiteras genom en förhöjd månadsavgift för parkeringen.
3. Föreningen tar ut en marginal på den elen som laddas.
4. En kombination av förhöjd månadsavgift och marginal på elen som laddas. - Ta reda på kostnaden
Detta beror på. I synnerhet vad gäller just installation av laddstation för BRF. Detta då det är alltför många komponenter som måste tas hänsyn till för att kunna ge en ärlig prisbild utan att ha gjort en inspektion på plats. Och det är en ärlig prisbild som vanligtvis behövs för att få genom ett beslut av en installation av laddstation hos bostadsrättsstyrelsen. Därför rekommenderar vi alltid att gå vidare till nästa steg 5. Beställ offerter. - Beställ offerter – Få 3 offerter från laddsmart.se
När beslutet är taget om att faktiskt installera / undersöka installation av en laddstation är det dags att beställa en offert. Som alltid är det bra att jämföra, och i synnerhet när det handlar om ett stort beslut som installation av laddstation. Genom laddsmart.se får ni upp till 3 offerter baserat på era behov och önskemål från våra beprövade totalleverantörer. - Inbokning av platsbesök
Leverantörerna följer upp med er för inbokning av platsbesök, och för att att svara på eventuella frågor. Ni väljer att gå vidare med den leverantör ni känner mest förtroende för och erbjuder er den bästa lösningen för just er bostadsrättsförening. - Dags för installation av laddstolpar i din bostadsrättsförening.
Dags för installation av laddstolpe i din bostadsrättsförening. När ni valt en leverantör så följer den upp med er för att avtala tid för installation. Själva installationen tar mellan en dag till en vecka beroende på hur många laddpunkter som ska installeras.
Checklista – Installation av laddstolpar i BRF
Eftersom förutsättningarna för installation för bostadsföreningar är mer komplext än för installation i hem/villa krävs i princip alltid ett platsbesök. Då kan det vara bra att vara förberedd att ställa de rätta frågorna. På så sätt får ni svar på både tekniska och mer kommersiella aspekter. Nedan har vi listat några bra frågor att få svar på från de helhetsleverantörer som kommer på besök hos er BRF/Samfällighet.
1. Helhetsleverantör eller installatör?
Vi på Laddsmart samarbetar endast med helhetsleverantörer. Men ifall ni har någon ytterligare leverantör utöver de som Laddsmart förmedlar kan det vara bra att undersöka hur pass involverad dessa är i hela processen. Att ta reda på är om leverantören endast utför själva installationen eller om det är behjälpliga under hela processen och även ansvarar för projektering och drift efter själva installationen. Detta är viktigt så att ni gör en rättvis jämförelse i offertförfarandet.
2. Vilka referenser finns?
Det är alltid bra att veta vad för jobb leverantören har gjort tidigare. Kanske det t.o.m. är någon som finns i ert närområde som ni kan kontakta direkt. Ha i åtanke dock att det ständigt dyker upp nya leverantörer på marknaden och även om de kan ha få referenser så kan de vara jätteduktiga. Så det är alltid en balansgång såklart.
3. Finns det en (tillgänglig) kundtjänst?
Det brukar inte hända, men det kan ju göra det. Att det strular med laddstolparna, eller att ni har frågor kring fakturering eller annat kring tjänsten. Då är det bra att veta hur leverantörens kundtjänst ser ut. Vad hjälper de till med, när är de tillgängliga och vad har de för svarstid.
4. Vad innehåller laddlösningen (produkt och eventuella tjänster)?
Även om många laddboxar liknar varandra i funktionalitet, så finns det väldigt många specifikationer. En laddbox kan ha flera olika utföranden. Därför är det viktigt att syna vad laddstolparna som leverantören föreslår faktiskt ger
Några viktiga aspekter att ta reda på mer om:
- Erbjuds dynamisk lastbalansering? – Det är inget måste, men det är en extra trygghet att elsystemet inte riskerar att bli överbelastat då det ger högsta möjliga laddhastighet givet kapaciteten
- Är det möjligt för leverantören att fjärrdiagnostisera och felsöka laddboxarna? – Detta gör det både snabbare och mer kostnadseffektivt än att behöva ha leverantören köra över till er.
- Får ni tillgång till en egen portal med en översikt över bland annat förbrukning? – Något av ett måste i de flesta föreningar.
- Kan ni själva bestämma priset per kWh? – Både hur mycket och på vilket sätt.
- Finns möjligheten att låta utomstående betala för att få ladda? – Om det inte finns idag, då är det bra att kolla upp om det något som leverantören planerar att göra i framtiden.
- Vad exakt ingår i offerten? – Se till att det är så transparent som möjligt, dvs att kostnaderna för laddstolpar och installation, men även ev. projektledning, extra tjänster som utökad kundtjänst, årligt besiktning molntjänst etc. är inkluderat (även för tjänster som ni inte avser använda idag).
Relaterad läsning: Laddsmart test av laddboxar under 2022
5. Vem hanterar administrationen?
Med en laddlösning kommer också administrativt arbete. Vanliga frågor som måste behandlas är vem som laddat och hur mycket? Och hur, och hur mycket ska den boende betala? Fundera över om ni själva vill ta hand om administrationen eller om ni vill lämna över detta till leverantören. Be att få mer information om hur detta genomförs av dem i praktiken, och vad det då kommer att kosta.
6. Design på laddstolparna?
Teknikaliteter i all ära, snygg design är alltid trevligt. Laddboxarna kommer ju att synas på er parkering så om det finns möjlighet för det kan ni ju jämföra olika design. Tex finns det de varumärken som kan fås med olika färg då fronten kan bytas ut.
Varför välja laddsmart.se?
Laddboxar upplevs ofta som något komplicerat men Laddsmart gör det enkelt för er att finna den lösning som passar er bäst. Genom att ta fram tre offerter från olika seriösa leverantörer av laddstolpar och installation baserat på er bostadsrättsförenings behov och önskemål hjälper vi er att jämföra och göra ett klokare val.
Sparar tid
Ni slipper att ringa runt till flera leverantörer för att jämföra olika erbjudanden. Vi på Laddsmart presenterar tre olika offerter från seriösa och beprövade leverantörer.
Det är gratis
Laddsmart är 100% gratis och det finns ingen skyldighet för er att gå vidare efter att ni fått era erbjudanden.
Sparar pengar
Genom ökad konkurrens säkerställer vi också att leverantörerna försöker ge dig en god affär, eftersom de vet att det finns andra konkreta erbjudanden som de jämförs med.
Oberoende rådgivning
Vi är inte knuten till någon specifik leverantör så våra tjänster är alltid med kundens bästa i åtanke för att kunna göra ett klokare val.
Redo att få 3 offerter på laddboxlösningar?
Besvara några enkla frågor kring din BRF och låt tre av våra beprövade samarbetspartners återkoppla till er.