Hur kan en bostadsrättsförening finansiera laddstolpar?
Efter att ha tagit beslut om att införskaffa möjligheten till elbilsladdning i er bostadsrättsförening så är nästa stora beslut hur man ska finansiera laddstolparna. För själva investeringen av laddstolpar så är det ju en kostnad dels för själva laddstolpen, på cirka 10 000-20 000 kronor, samt för själva installationen, där kostnaden avgörs av förutsättningarna där installationen görs.
Trots ladda bilen bidrag – en stor investering för BRF:n
Även om möjligheten till dagens Ladda bilen-bidraget på 50% och max 15 000 kronor per laddpunkt, så innebär laddstolpar ofta en betydande investering för en bostadsrättsförening. Låt oss anta 20 st laddstolpar till priset av 20 000 kronor inklusive installation, och med 50% bidrag så landar totalkostnaden på 200 000 kronor bara för laddstolparna och standardinstallation. Sedan tillkommer ev. extra installationsarbete för både förbättring i elcentral och schaktarbete.
Upplägg på finansiering
De övergripande prismodellerna är som följer:
- Föreningen betalar – Egen kassa
Om bostadsrättsföreningen har god ekonomi så kan den finansiera laddstolparna med eget kapital, alltså på egen hand. Dessvärre är det få förunat att ha flera hundratusen liggandes i kassan och som kan läggas på laddstolpar. - Föreningen betalar – Externt
Ytterligare alternativ där föreningen betalar är att den tar ett banklån eller tittar på leasingalternativ. Dessvärre fungerar inte leasing idag så smidigt i praktiken p.g.a. Ladda bilen-bidraget. Dock förväntar vi oss att denna lösning kommer bli mer vanlig i framtiden när bidraget sannolikt tas bort. Ett tips är följa vad Nordic Finance gör på området. - Högre parkeringsavgift
Alla, alternativt endast de föreningsmedlemmar som använder laddstolparna, får betala en schablonkostnad utöver den vanliga parkeringsavgiften. - Avgift på elkonsumption
Användarna betalar en extra avgift på elen de förbrukar på laddningen. - Mix av högre parkeringsavgift/avgift för elkonsumption
Medlemmarna betalar en medelhög höjd parkeringshyra samt en avgift för den el de förbrukar på laddningen. Detta är en populär avgiftsmodell. - Nyttjande medlemmar betalar
Användarna bekostar laddstolparna själva. Detta betyder att endast de med störst behov kommer att vara villiga att betala för laddstolparna. Om det är en större föreningen så kan detta alltså i praktiken bli svårt att genomföra.
Laddsmarts marknadsundersökning visar att de vanligaste finansieringsuppläggen är förhöjd parkeringsavgift samt kombinationen av förhöjd parkeringsavgift med en extraavgift på förbrukad el för laddning.
För föreningen är det viktigt att räkna konservativt på hur mycket man tror att laddstolparna kommer att utnyttjas, och på hur många år man vill kunna betala tillbaka investeringen på. När man har dessa två värden kan man sedan räkna ut vilken den lägsta månadsintäkten som krävs. Det är då viktigt att använda sig av en modell som är både enkel och tydlig. Det blir så mycket smidigare så, för alla parter.
Låt oss använda exemplet ovan för upplägget för högre parkeringsavgift. för en mellanstor förening med 40st medlemmar där 20st laddstolpar köps in för totalt 200 000 kronor och en 5 års betalningshorisont. Det blir då alltså 40 000 kronor per år, och 1000 kronor per medlem och år. Den extra månadsavgiften för medlemmen blir då alltså endast cirka 83 kronor. I praktiken brukar föreningen ta ur en högre avgift eftersom man endast vill debitera de medlemmar som nyttjar laddstolparna och/eller man vill t.o.m göra sig en liten förtjänst på elbilsladdning i föreningen.