Marknadsundersökning: Installation av laddstolpar i bostadsrättsförening 2022.
Det finns mycket kunskap där ute, men den sitter hos de specifika leverantörerna och ingen har gjort ett ordentligt försök med att sammanställa hur marknaden för installation av laddstolpar för BRF & företag ser ut – förrän nu.
9 konklusioner om branschen baserat på vår enkätundersökning.
Lista med aktörer som utför installation av laddstolpar i brf.
Partners
Ett urval av aktörerna som deltagit i vår marknadsundersökning.
Marknadsundersökning: Förutsättningarna för installation av laddstolpar hos BRF
Med resultaten från den unika marknadsundersökningen kan en bostadsrättsförening nu få en bättre uppfattning om vad som kan förväntas inför beslutat av laddstolpar. Se nedan nio områden vi undersökt och fördelningen på de svar vi erhållit.
Konklusioner från undersökningen:
- Genomsnittstiden från intresse till beslut är drygt ett halvår.
- Platsbesök innan installation sker nästan alltid.
- Markarbete är ofta en nödvändigt för installation
- Uppgradering av elsystem i samband med installation av laddstolpar är ej särskilt vanligt.
- Vanligaste finansieringsupplägg är förhöjd parkeringsavgift och/eller extraavgift på förbrukad el för laddning.
- Hög tillväxt gör att partnerskap med installationselektriker är vanligast.
- Det finns nästan alltid behov av att installera dynamisk lastbalansering.
- De populäraste laddstolparna för BRF är Easee Charge, Charge Amps Aura och Zaptec Pro.
- Branschen ser mycket ljust på framtiden med förväntad ökad försäljning under 2022.
Genomsnittstiden från intresse till beslut är drygt ett halvår.
Genomsnittstiden från det att en BRF tar kontakt till att beslut om installation är förhållandevis lång. Samtliga aktörer svarade att det tar över en månad, vanligast är 3-6 månader (54%). När beslut väl är taget skall också installation bokas in, vilket i sin tar ytterligare tid beroende på tillgänglighet av elektriker.
Platsbesök innan installation sker nästan alltid.
Eftersom det är fler aspekter vid en BRF installation jämfört med installation hemma hos en privatperson så är det mycket vanligt att det utförs platsbesök hos en BRF. Hela 54% svarade att det alltid sker och 31% att det sker ofta.
Markarbete är ofta en nödvändighet för installation.
En aspekt att ta hänsyn till vid BRF-installation är ifall det krävs extra markarbete.
Markarbete är vanligt förekommande, även om ingen aktör alltid gör det. 92% av de tillfrågade menar att markarbete krävs ofta eller ibland.
Uppgradering av elsystem i samband med installation av laddstolpar är ej särskilt vanligt.
En annan aspekt vid installation är uppgradering av elförutsättningarna, men detta är inte särskilt vanligt. Knappt en fjärdedel (23%) berättar att det behövs ofta eller alltid.
Vanligaste finansieringsupplägg är förhöjd parkeringsavgift och/eller extraavgift på förbrukad el för laddning.
Tittar man på de finansieringen så är det vanligaste att föreningen antingen tar ut en förhöjd parkeringsavgift samt en prismarginal på elen som laddas, eller endast prismarginal på den el som laddas.
Hög tillväxt gör att partnerskap med installationselektriker är vanligast.
I takt med att elbilsförsäljningen har skjutit i höjden och så behovet från BRF att installera laddstolpar har också efterfrågan på installationselektriker ökat markant. Det är alltså föga förvånande att det endast är 15% av aktörerna som endast använder sina egna elektriker. Resterande aktörer använder sig av partnerskap med elektriker endast, eller en kombination av partnerskap och egna elektriker.
Det finns nästan alltid behov av att installera dynamisk lastbalansering.
En bidragande anledning till det låga behovet av uppgradering är att installation av dynamisk lastbalansering är mer eller mindre regel för en BRF. Hela 85% av de tillfrågade svarade att de alltid eller ofta installerar dynamisk lastbalansering.
Dessa laddstolpar installeras oftast: Easee Charge, Charge Amps Aura och Zaptec Pro.
Intressant att notera är att de laddboxmärken som är populära på privatmarknaden också är populära för BRF. Laddstolparna som förekommer oftast vid BRF-installationer är Easee Charge, följt av Charge Amps Aura och Zaptec Pro.
Branschen ser mycket ljust på framtiden med förväntad ökad försäljning under 2022.
Avslutningsvis, så kan vi konstatera att de kontaktade aktörerna ser mycket positivt på framtiden. När vi frågade om försäljningsutsikterna för år 2022 svarade hela 77% att den kommer att öka mycket, och endast 8% svarade att försäljningen förväntas bli samma eller lägre jämfört med år 2021.
Leverantörer – Databas 2022
Totalt uppgår den nuvarande leverantörslistan till totalt cirka 90 st. Tabellen uppdaterades 23 mars.
Ambitionen är att ha en uppdaterad lista. Så kontakta oss på support@laddsmart.se om du är en leverantör som finns med på listan och behöver uppdatera informationen, eller om du som leverantör inte finns med och önskas läggas till på listan.
Företag | Webbadress | Täckning |
---|---|---|
Opigo AB | opigo.se | Hela landet |
EasyCharging Holding AB | easycharging.se | Örebro, Kållered, Stockholm, Härnösan och Billeberga. |
Mälarenergi AB | malarenergi.se | Västerås |
Elcenter AB | elcenterab.se | Karlstad, Munkafors och Hagfors. |
Göteborg Energi AB | goteborgenergi.se | Göteborg |
Elextro Stockholm AB | stockholmladdstolpar.se | Stockholm |
Denckert Elinstallationer | denckert.se | Stockholm |
Sallén Elektriska AB | sallen.se | Uppsala, Stockholm och Mälardalen |
Bodens Energi AB | bodensenergi.se | Boden och närområde |
Midroc Europe AB | midroc.se | Stockholm |
Electric Fuel Infrastructure Sweden AB | efuel.se/ | Stockholm |
Elektriker'n Jimmy Wilhelmsson AB | elektrikernvasteras.se | Västerås & Mälardalen |
Fyrstads El i Göteborg AB | fyrstadselgbg.se | Göteborg |
HRB Installation AB | hrbladdstolpar.se | Stockholm |
Gustrings El AB | gustringsel.se | Stockholm |
Byggevallens Elservice AB | laddboxdalarna.com | Dalarna |
Gävle Energi AB | gavleenergi.se | Gävle |
Byggevallens Elservice AB | laddboxhudiksvall.se | Hudiksvall |
AB evconnect | evconnect.se | Rikstäckande |
Hybrida E-Mobility AB | hybridaemobility.se | Borlänge |
Uddevalla Energi AB | uddevallaenergi.se | Uddevalla |
Sala El & Montage AB | sala-el.se | Västmanland + södra Dalarna |
Laddboxkillarna AB | laddboxkillarna.se | Göteborg |
Bergendahls El Gruppen Aktiebolag | bergendahlsel.se | Göteborg, Kungälv, Helsingborg och Malmö |
Umeå Energi AB | umeaenergi.se | Umeå |
EMT i Jönköping AB | emt.nu | Jönköping |
Laddtec Sweden AB | laddtec.se | Linköping |
Jour Eliten Sverige AB | joureliten.se | Stockholm |
Sandstedt El AB | sandstedtel.se | Nässjö |
Kraftringen AB | kraftringen.se | Lund |
Evify Sweden AB | evify.se | Stockholm |
Halmstads Energi och Miljö AB | hem.se | Halmstad |
Gotlands Energi AB | gotlandsenergi.se | Visby |
KNG EL KONSULT & INSTALLATION AB | kngel.se | Stockholm |
Rexel Sverige AB | rexolution.se | Älvsjö |
Elektroline i Kungsbacka AB | elektroline.se | Onsala, Kungsbacka |
SVEA renewable solar AB | sveasolar.com | Rikstäckande |
Järfälla Automatic AB | j-automatic.se | Järfälla |
Skandinavisk El & Automation Kontroll AB | laddboxstockholm.com | Stockholm |
Skjutebo Kraft AB | skjutebokraft.se | Jönköping |
RA Gruppen AB | ragruppen.se | Västerås |
QT Systems AB | qt-systems.se | Kiruna till Malmö. |
North Projects AB | northprojects.se | Rikstäckande |
Solarwork Sverige AB | solarwork.se | Stockholm |
Solkompaniet Sverige AB | solkompaniet.se | Jönköping Helsingborg Göteborg Stockholm Västerås |
Chargehome Technology Scandinavia AB | chargehome.se | Stockholm |
CaCharge AB | cacharge.com | Stockholm |
Dahlberg Charging Solutions AB | chargingsolutions.se | Huddinge |
K & K Väst El AB | kkvastel.se | Göteborg |
EBB El Bil Box AB | elbilbox.se | Västra Götaland och Halland |
EV Solution AB | evsolution.se | Hela landet |
Carsmart AB | carsmart.se | Hela landet |
Laddboxbolaget i Sverige AB | laddboxbolaget.se | Stockholm och söderöver |
TerraWatt Charging Sweden AB | terrawattcharging.com | Stockholm |
Olssonworks AB | laddstoppet.se | STOCKHOLM, GÖTEBORG, MALMÖ, FALKENBERG, BORÅS, KRISTIANSTAD, JÖNKÖPING och LINKÖPING. |