Elbilar har på senare tid blivit allt populärare. De är nämligen miljövänligare, tystare och går att ladda i det egna garaget. Men trots den växande populariteten, finns det än idag många missuppfattningar och myter som cirkulerar kring elbilar, exempelvis angående batteriet. Batteriet är en av de viktigaste komponenterna i en elbil, och det är förstås otroligt viktigt att de håller länge samt är pålitliga. Om du är intresserad av att leasa en elbil, eller kanske redan äger en eldriven bil, vill du förstås veta hur länge du kan förvänta dig att batteriet håller. Svaret beror på en lång rad av olika faktorer, bland annat typen av bil samt hur ofta du behöver ladda batteriet.
Vad påverkar livslängden för elbilens batteri?
Batterier är en kemisk produkt och som sådan väldigt svår att förstå sig på ordentligt. Många faktorer i den ingående tekniken påverkar hur batteriet uppför sig på kort och lång sikt, och det är inte lätt för en lekman att sätta sig in i det. Men även om man inte riktigt förstår hur batteriet funkar, och varför, finns det en rad konkreta saker som påverkar batteriets livslängd. En del av dem kan du själv påverka med ditt sätt att hantera bilen och batteriet. Att känna till dem är värt en del, och vi ska gå igenom dem här.
Batterikapaciteten sjunker ett par procent om året
Enligt telematikföretaget Geotab sjunker kapaciteten på batteriet i en elbil med i genomsnitt 2,3 procent per år. Det innebär en förlust på strax över tio procent efter fem år. Och tio procent är inte en siffra som drastiskt kommer påverka din körupplevelse – efter fem år har du kanske börjat fundera över en ny bil ändå. Om batteriet inte längre uppnår en tillfredsställande laddningsnivå, eller om det slutar att fungera helt och hållet, ingår vanligtvis en garantitid på runt 8 år för de allra flesta elbilar.
Det kan vara bra att veta att degraderingen inte heller ökar för att man använder bilen mycket. Dessutom verkar degraderingen sakta ner efter den första tiden.
I undersökningar på Nissan har man funnit att dagens batterier kommer att hålla i uppskattningsvis 22 år. Batterierna i elbilarna håller alltså längre än de flesta tror – ja, till och med längre än den förväntade livslängden för bilarna själva! Snarare än problem med att batterierna förbrukas kan vi alltså se fram mot ett behov av att återanvända dem. Batteriernas teknik och tillverkning utvecklas dessutom snabbt idag, och nya batterier blir både effektivare och billigare år efter år.
Modellen av elbil kan ha en stor inverkan
Olika elbilsmodeller har självklart olika batterier, och kvaliteten på dessa kan variera rätt kraftigt. Dyrare elbilar kan leverera batterier som håller en högre standard, men det är inte alla som har råd med exempelvis en dyr Tesla. Enligt en undersökning utförd av Aftonbladet, där över 6000 olika el- och hybridbilar testades, tappar visa bilmodeller otroligt mycket i batterikapacitet, medan andra knappt tappar något alls. Ett exempel på en bil som presterade bra i testet är Audi A3 Sportback e-tron 2017. Valet av bil kan alltså leda till en markant skillnad vad gäller batteriets livslängd. En Tesla Model S tappar cirka 2,3 procent kapacitet per år, medan en Nissan Leaf kan förlora upp till 4 procent under samma period.
Klimatet är en avgörande faktor för elbilens batteri
Elbilsägare i Norden har tur, eftersom vårt klimat lämpar sig utmärkt för elbilar. Det visar sig nämligen att elbilars batterier degenererar snabbast, och håller kortast, i varma regioner. Ju varmare desto sämre. Det är en av anledningarna till att nordiska länder, exempelvis Norge, försökt uppmuntra konsumenter till att köpa elbil när det väl är dags för en ny bil. Det kalla klimatet gör att batteriet håller en hel del längre. Särskilt om du dessutom laddar batteriet på rätt sätt – se nästa avsnitt.
Viktigt att ladda batteriet på rätt sätt
Om du ofta snabbladdar din elbil kan det ha en negativ inverkan på batteriets kapacitet – något som även gäller för batterier i dina andra produkter. En annan aspekt är laddningsnivåns extremvärden. Om batteriet laddas ur helt, sliter det på batteriet. Samma sak gäller om batteriet laddas helt fullt. Därför är det en fördel om du kan hålla laddningen inom ett intervall av 20–80 procent av batteriets totala kapacitet. Det är vid de nivåerna som batteriet i en elbil kan prestera som bäst rent kemiskt. I och med det ser vi också en fördel med att investera i en laddbox till din elbil, eftersom laddboxen till skillnad från det gamla hederliga vägguttaget kan avbryta laddningen vid rätt nivå.
Med en laddning på 80 procent kan en vanlig elbil ta sig cirka 200 kilometer, vilket räcker gott och väl för de allra flesta förare och de flesta vardagliga behov.
Summering av elbilsbatteriernas livslängd
Det är många som än idag har missuppfattningar kring elbilar och deras batterier, men moderna elbilar är mycket pålitligare än vad de allra flesta tror. Om du är intresserad av att köpa en elbil behöver du helt enkelt inte bekymra dig över batteriet. Vanligtvis ingår en garantitid på omkring 8 år, och batterikapaciteten sjunker endast 2,3 procent om året i snitt. Batteriet överlever bilen.
Få 3 offerter på laddboxar!
LADDSMART är en gratis tjänst för att jämföra elbilsladdare. Vi har genomfört ett stort test av av laddboxar och hjälpt både bostadsrättsföreningar och företag att ta in offerter på laddstolpar.
Tips för att öka batteriets livslängd
Klimatet och kvaliteten på bil och batteri är inte mycket att göra åt, när man väl har slagit sig ner i ett hörn av världen och köpt en elbil. Men utöver de givna faktorerna finns det en del saker du som bilägare kan göra för att få elbilens batteri att hålla längre.
- Undvik långa perioder med låg eller hög laddning – Med hjälp av en intelligent laddare kan du hålla batteriets laddningsnivå mellan 20 och 80 procent av dess kapacitet, även om du inte använder elbilen under en period. Däremot behöver du inte avstå från att ladda fullt inför en enstaka långresa. Det är de dagliga rutinerna som räknas.
- Undvik snabbladdning – Om du till vardags ser till att bilen laddas lugnt och fint, till exempel nattetid, behåller batteriet sin maximala kapacitet längre. Återigen är det inte hela världen om du vid enstaka tillfällen ändå kopplar in en snabbladdare, till exempel under en långresa för att korta ner stoppen.
- Undvik höga temperaturer – Även vid ett givet klimat kan du till viss del påverka hur varm bilen blir. Bara en sån enkel sak som att parkera i skuggan under soliga sommardagar kan göra skillnad.
- Överdriv inte – Som ett sista tips, kom ihåg vad det handlar om här. Det är trots allt frågan om att kunna spara några procent av batteriets maximala laddningskapacitet sett över bilens livstid. Förmodligen är det kontraproduktivt att låta den detaljen dominera totalt över andra aspekter av att äga en elbil, som att klara vardagens bestyr med en viss nivå av komfort, till exempel.
Batterikapacitet vs körsträcka
Kom också ihåg att batteriets kapacitet inte på egen hand bestämmer hur långt du kan köra innan du måste ladda bilen. Körsträckan vid en viss bestämd resa beror på en rad faktorer utöver batteriets kapacitet, som till exempel
- Laddningsnivån vid resans början
- Topografin längs färdvägen, dvs uppförs- och nedförsbackar
- Utomhustemperaturen under färden
- Användning av olika system ombord, som radio och AC
- Förarens körvanor, framför allt acceleration och topphastighet
- Antal passagerare och övrig last
PS: Elbilen har ett bilbatteri – OCKSÅ
Den här sidan handlar ju egentligen om det stora batteriet i en elbil, litiumjonbatteriet, det som driver bilen. Men en sak som man kanske inte tänker på är att elbilen även har ett vanligt bilbatteri, alltså precis det 12 V blycellsbatteri som vi är vana vid från de gamla fossilbilarna. Det här kan verka lite märkligt, och det har en märklig konsekvens.
Det innebär nämligen att även en fulladdad elbil kan få slut på batteriet. Och då går den inte att köra med!
Det lilla 12 V-batteriet behövs nämligen för att driva grundläggande elektronik och säkerhetssystem. Om bilbatteriet är urladdat går det inte att öppna dörrarna. Antisladd och autobroms fungerar inte. Styrservo, elstolar, infotainmentsystem, varningsblinkers, fönsterhissar – allt detta är kopplat till 12 V-systemet. Framför allt fungerar inte själva det stora litiumjonbatteriet utan all den elektronik som finns inbyggd och som krävs för att hantera det. Utan ett laddat 12 V-batteri går elbilen inte att köra.
Situationen påminner om det märkliga i att solcellerna på husets tak inte kan leverera ström om det blir strömavbrott – precis då man som mest skulle behöva strömmen. Det beror på att växelriktaren som matar in solcellernas likström i elnätet drivs av – boom – elnätet.
Vi på Laddsmart.se hoppas att framtidens teknik tar hand om de här små knepigheterna. (Tillägg: I en del elbilar laddas faktiskt 12 V-batteriet tillsammans med litiumjonbatteriet. Då minskar det här märkliga problemet.)