Frågorna kring snabbladdning är många…
I takt med att allt fler skaffar elbil blir möjligheten till snabb laddning också allt viktigare. Och många aktörer är på väg in på det här området. Men vad är då snabbladdning, hur funkar det och vad kostar det? Frågorna är många, och här får du svaren från oss på Laddsmart.se. Hör av dig om det är något du undrar!
Emil, Grundare av Laddsmart.se
Elbilens räckvidd – nya frågor om teknik och infrastruktur
Under några årtionden med driftsäkra och bränslesnåla bilar har det blivit ovanligt att bilar tvingas till oönskade stopp längs vägen. För säg trettio år sedan var det däremot ganska vanligt med bilar som stod vid vägkanten efter att ha fått ”motorstopp” eller ”soppatorsk”. Lustigt nog dyker fenomenet upp igen med den nya, elektriska tekniken.
Elbilarnas batterier tar oss inte alltid hela vägen fram. Ibland hittar vi inget fungerande eluttag i tid. Vi kanske har missbedömt avståndet till resmålet. Batteriets kapacitet kan sjunka snabbare än vi hade förutsett. Ibland är det helt enkelt för långt för batteriets räckvidd. Frågan ”hur långt kommer vi?” har blivit aktuell på nytt med elbilens inträde.
Som tur är verkar det bli en kort period som bara elbilens pionjärer får (eller behöver) uppleva. Batteriernas räckvidd ökar och antalet tillgängliga laddstationer med snabbladdning ökar ännu mer. Men både tekniken och infrastrukturen är nya, så det är naturligt att vi har en massa frågor kring det här med snabbladdning. Här försöker vi ge svar på frågorna.
Vad är snabbladdning?
En snabbladdare kan ladda elbilen snabbare helt enkelt genom att den kan köra ut mer ström per tidsenhet än en långsam laddare – den har högre laddningseffekt.
Moderna snabbladdare brukar ha en maximal laddningseffekt på 150 kW, och det finns även så kallade supersnabbladdare med laddningsefffekt på hela 350 kW. Men de flesta befintliga laddstationer har idag snabbladdare på 50 kW. De siffrorna ska jämföras med laddboxar hemma, som ligger mellan 3,7 kW och 22 kW. Om du laddar med ett vanligt eluttag, vilket också är möjligt, får du ut en laddningseffekt på ungefär 2 kW.
Hur lång tid tar det att ladda bilen?
Tiden det tar att ladda batteriet beror direkt på laddningseffekten. Med dubbel effekt tar det hälften så lång tid, med halva effekten får man dubbla tiden. En med en supersnabbladdare på 350 kW går laddningen mer än 30 gånger snabbare än med en hemmaladdare på 11 kW. Det kan förstås göra en avgörande skillnad i vissa lägen.
Om bilens batteri rymmer 50 kWh kan man enkelt räkna ut att en full tankning inte tar mer än 20 minuter med en modern snabbladdare på 150 kW (mer om uträkningen i nästa avsnitt). Om batteriet rymmer 100 kWh, vilket är ett mycket stort batteri idag, och snabbladdaren bara klarar 50 kW, tar en full laddning ca. 2 timmar. För en bil med mindre batteri, till exempel en hybridbil, eller om batteriet inte är helt tomt när man börjar ladda, går det förstås i motsvarande grad snabbare.
Vad betyder kilowatt (kW) och kilowattimmar (kWh)?
Du kanske undrar vad 150 kW och 100 kWh osv. egentligen står för, och hur man räknar med dem?
Förkortning | Förklaring |
---|---|
kW betyder kilowatt | Ett mått på effekt. Siffran visar till exempel hur mycket laddning som kommer ut från laddaren varje sekund. |
kWh betyder kilowattimme | Ett mått på laddning. Siffran visar till exempel hur mycket laddning som finns i batteriet. |
Det kan vara förvirrande att enheterna låter nästan likadant, men det gäller att hålla reda på att h-et betyder timme. Det är det som skiljer kW från kWh.
Hur hänger effekten och laddningen ihop då? Jo, om man tar ett tomt batteri och kör in 1 kW effekt under en timmes tid, då får batteriet 1 kWh laddning. En kilowattimme motsvarar alltså en kilowatts effekt i en timme (1 kW x 1 h = 1 kWh).
Exempel: Om man ska ladda ett batteri på 100 kWh med en laddningseffekt på 50 kW tar det 2 timmar. 50 kW x 2 h = 100 kWh.
Vad krävs för snabbladdning?
För att kunna ladda bilens batteri snabbt krävs två saker:
- En laddstolpe med hög effekt
- En elbil som kan ta emot snabb laddning
Laddstolpar för snabbladdning uppfyller förstås kravet i första punkten, sen är frågan vad din bil klarar – den så kallade ombordkapaciteten. De flesta av dagens rena elbilar kan ta emot en laddningseffekt på 100–150 kW.
För bilar med mindre batteri, och för äldre elbilsmodeller, kan siffran vara lägre, och det är inte säkert att de kan laddas så snabbt som laddstationen i sig klarar av att leverera. Men med ett mindre batteri behövs det å andra sidan inte lika mycket laddning, så tiden för en laddning behöver inte bli längre. Oberoende av både laddare och bil påverkas laddningen även av den omgivande temperaturen – när det är kallt går laddningen långsammare.
Tips: Det är ofarligt att ansluta bilen till en laddare som har högre effekt än vad bilen kan ta emot, och det är inget problem om laddarens effekt är lägre än bilens maxeffekt. Du riskerar inte heller i något läge att bilen blir överladdad.
Vad kostar snabbladdning?
Möjligheten till snabbladdning erbjuds ofta gratis på offentliga platser. Det kan vara en kommun som vill bidra till ökad hållbarhet, eller en snabbmatsrestaurang som använder laddplatserna som marknadsföring. När du laddar bilen på de här parkeringarna får du dessutom ofta en parkeringsruta som ligger nära ingången – om det finns någon ledig plats vill säga. Teslas nätverk av ”superchargers” har också använts som en form av gratis marknadsföring, eller kundvård.
På kommersiella laddstationer börjar priserna på ca. 3 kr/kWh, men det kan också ligga högre än så. På Ionitys stationer som har supersnabbladdning på hela 350 kW kostar det idag nästan 9 kr/kWh att ladda. Men då går det å andra sidan mycket snabbt – om bilen klarar det.
Tips: De olika leverantörerna av snabbladdning har ofta en egen app för mobilen som du behöver använda för att starta och betala för laddningen. Du kan spara tid på resan genom att ladda ner och registrera dig i appen innan du kommer fram till ”macken”!
Tips: Norges Automobilförbunds ingående tester av hur långt olika elbilar kommer på en halvtimmes snabbladdning kan du läsa här.
Drivmedelsjättarna kliver på tåget
Om du oroar dig för vad som ska hända med ”den klassiska macken” – denna gamla fina kulturinstitution – nu när folk slutar att tanka fossilt, behöver du nog inte oroa dig längre. Flera av drivmedelsjättarna har meddelat att de storsatsar inom snabbladdning. Och det är ju helt naturligt eftersom de redan finns på plats längs vägarna. Självklart vill de inte missa alla dessa framtida laddstopp som morgondagens bilister kommer att göra, och som dessutom tenderar att ta lite längre tid när man bara fyller på soppa.
Några nyheter på det området:
Shell köper laddinfrastrukturbolaget Ubitricity
Shell köper berlinbaserade Ubitricity. Det ger Shell tillgång till 400 laddpunkter.
Datum: 28 januari 2021
OKQ8 satsar på att bli ledande inom snabbladdning
OKQ8 och Skellefteå Kraft satsar: 1100 snabbladdpunkter i Sverige och Danmark dem närmaste åren.
Datum: 15 december 2020
CircleK lanserar app för snabbladdning ”Circle K Charge”
Appen ger dig tillgång till snabbladdare på Circle K mackar. För tillfället är laddning gratis.
Datum: 20 juni 2021