Emil
Senast uppdaterad: 06.04.2022
Hur gör man när man laddar en elbil? Var kan man ladda sin elbil? Vad kostar det att ladda elbilen?
Det är många frågor som hopar sig på detta nya område. Vi har svaren – i alla fall några av dem
Under årtionden har det varit en ganska enkel och grundläggande kunskap att tanka bilen, även om utvecklingen av alternativa drivmedel nog har lett till en och annan feltankning. Elbilens snabba intåg förändrar allting. Plötsligt är det inte längre så enkelt att tanka bilen. Risken har ökat att man blir stående vid vägkanten med ”soppatorsk”, och då kan man inte ens gå och fylla en dunk.
Vi befinner oss i en övergångsperiod där utbud och efterfrågan inte har hunnit ställa in sig. Hur ska man hantera det här med att hålla elbilen laddad? Hur gör man när man laddar? Hur ser man till att resan löper smidigt även om batteriet inte räcker hela vägen? Vi ska försöka beta av frågorna i tur och ordning, så att du får en första grund i konsten att ladda en elbil.
Innehållsförteckning
Hur laddar man en elbil hemma eller på jobbet?
Att ladda bilen hemma är enkelt. Det är i princip bara att sätta i sladden. Om du har en laddbox går det snabbare än med vanligt uttag, och ofta kan du då ställa in en och annan parameter i laddboxen så att laddningen blir smartare, till exempel att laddningen väntar till en tidsperiod med lägre elpris.
Om arbetsgivaren har ordnat med laddstolpar på företagets parkering gäller samma sak med vissa modifikationer. Du måste först legitimera dig för systemet. Det brukar man göra med en nuddis eller ett kort. Sen kopplar man i sladden och betalar räkningen i månadsslutet, enkelt och smidigt.
Tips: Du är ingen risk att du kör i väg med sladden i. Det går helt enkelt inte även om du försöker, bilen säger nej. Det kan vara till tröst för den tankspridde att veta det. Och vem är inte tankspridd emellanåt.
Hur laddar man en elbil på en laddstation?
På en laddstation går själva ”tankningen” till ungefär som på jobbet, som vi beskrev ovan. Man måste först legitimera sig, och i det här fallet sker det oftast genom en app i mobilen. När det väl är gjort är det bara att sätta i kontakten och låda strömmen flöda. Betalningen sköts även nu digitalt och på månadsbasis, via ett användarkonto hos leverantören.
Tips: Tänk på att det inte alltid finns lediga laddstolpar när du kommer till en laddstation. Och eftersom själva ”tankningen” tar betydligt längre tid än för gamla hederliga fossila bränslen, kan det hända att väntetiden blir kännbar. Kolla efter information i appen, och lägg gärna upp laddstoppen så att ni äter, shoppar och fyller på godisförrådet medan elbilen står kopplad.
Hur hittar man laddstationer för att ladda en elbil?
Marknaden för laddning av elbilar är ung. I dagsläget har varje operatör sitt eget system för att presentera information om tillgänglighet, priser och så vidare. Det gör att du kan behöva ett antal appar i telefonen för att ta dig fram över landet på ett flexibelt sätt. Det påminner om marknaden för att betala parkeringen, och det är något vi helt enkelt får leva med under tiden som den nya verkligheten ställer in sig.
Men de stora drivmedelsdrakarna är i rörelse. Precis som att alla stora biltillverkare nu satsar allt på ”elektrifierad mobilitet”, finns det förstås ingen som jobbar med drivmedel som vill stå utanför den elektriska revolutionen. Stalltipset är att det här med tankning av elbilar snart kommer att fogas in i en trygg och stabil infrastruktur igen, så att den tid då vi fick svänga in hos privatpersoner på landsbygden för att sätta i sladden blir ett nostalgiskt minne.
Vad kostar det att ladda elbilen?
Vad kostar en laddning? Det är svårt att säga. Priset för el på vår avreglerade elmarknad varierar stort mellan olika säsonger, men även inom en helt normal 24-timmarsperiod. Om du laddar på eftermiddagen eller mitt i natten kan priset skilja sig hundratals procent, i huvudsak beroende på hur hög efterfråga som råder vid olika tidpunkter – om alla lagar mat och ser på teve respektive ligger och sover. Och det är något du kan vända till din fördel, om du har möjlighet att ladda när elen är billig.
Dock är det inte säkert att du i slutänden verkligen får betala det pris per kWh som gäller när du använder elen. Det är ganska vanligt att man som konsument betalar ett genomsnittspris för den aktuella perioden, till exempel senaste månaden. Det här skiljer sig mellan operatörer, och med utvecklingen och digitaliseringen av elbranschen kommer det säkert bli vanligare att man betalar det pris som man faktiskt utnyttjar, på samma sätt som man kan sälja el till elnätet och få det aktuella ”spot-priset” per kWh.
Laddar du på jobbet kan det hända att elen är något dyrare per kWh. Påslaget är ett sätt för företaget att finansiera investeringen som det innebär att upprätta en laddstruktur för medarbetarna. En annan variant är att du betalar en månadsavgift för att vara med och ladda bilen på jobbet, och då bestäms priset per kWh av hur mycket du faktiskt laddar.
Ska du ladda på en kommersiell laddstation kan det handla om helt andra priser. Det är ju naturligt att en kommersiell aktör vill ha en marginal som gör det lönsamt att erbjuda laddning. Men det finns också en de aktörer som tvärtom erbjuder gratis laddning av elbilen som en service till sina kunder, eller ett marknadsföringsknep.
Dessutom är det så att ju snabbare laddning du vill ha, desto högre pris får du betala per kWh. Så kallad snabbladdning kan idag kosta 6–8 kr/kWh, att jämföra med laddningen i hemmet som kostar kanske 1 kr eller 1:50 per kWh (eller till och med betydligt mindre). Men då kan du å andra sidan ladda din elbil mer eller mindre full på till exempel en halvtimme (beroende på en lång rad faktorer). Det kanske är värt ett högre pris när man har ett mål i sikte. Det kostar något att resa. Man får jämföra helheten. Trevlig resa med elbilen!
Få 3 offerter på laddboxar!
Jämför laddboxar med eller utan installation. Vi hjälper privatpersoner, företag och bostadsrättföreningar att välja rätt laddlösning.