Inom elbils-Sverige är vi numera vana med att bli informerade om vilka alternativ det finns för att ladda sin eldrivna bil längs vägen, samt det faktum att bristen på publika laddstolpar ökar i takt med att det säljs allt fler elbilar. Vad det däremot inte rapporteras lika flitigt om är de publika laddstationer som erbjuder så kallad supersnabb laddning, dvs 150 kW och uppåt.
Allt fler elbilar har stöd för allt högre nivåer av snabbladdning, och utbyggnaden av stationer som erbjuder supersnabbladdning har börjat ta fart på allvar under 2022.
Eftersom supersnabbladdning onekligen är en del framtiden – och som redan finns tillgänglig idag – vill vi på Laddsmart gå in på djupet vad supersnabbladdning innebär, status och hur utvecklingen kan tänkas se ut.
Vad är supersnabbladdning?
För att svara på frågan vad supersnabbladdning är så måste vi inledningsvis redogöra för skillnaden mellan långsam laddning hemma med laddbox och snabb laddning längs vägen.
Hemmaladdning sker med växelström (AC), vilket betyder att omvandlingen till likström sker i bilens inbyggda laddare och som ofta är begränsad. För laddning längs med vägen så kan bilen laddas snabbare då likström (DC) matas direkt in i batteriet, och laddningen kan därför ske med mycket högre effekt, alltså med högre kW.
För supersnabbladdning så måste laddningen ske genom bilens CCS (Combined Charging System)-uttag, vilken är framtagen för just snabbladdning och klarar laddning via både växelström (AC) och likström (DC). Ibland har supersnabbladdaren också laddning för CHAdeMO-uttag, vilket är standarden för snabbladdning för främst finns på asiatiska bilmärken. Så äger du t.ex. en Nissan Leaf måste du ladda vid en supersnabbladdstation utrustad med CHAdeMO-laddkabel.
Notera att för supersnabbladdning så behöver du inte ha med dig din egen laddkabel utan laddstationerna är utrustade med fast laddkabel.
För att reda ut vad som faktiskt menas med supersnabbladdning så gör vi lättast med att kort beskriva de olika laddningsalternativ som finns tillgängliga idag. Det har tills nyligen varit tre laddningsalternativ som gällt, men med supersnabbladdning så har alternativen vuxit till fyra:
- Normalladdning hemma och på arbetsplatsen: Den vanligaste formen av laddning idag och där bilen står under längre tid vilket utgör 90% av all laddning. Med en laddbox kan du ladda upp till 22 kW (AC), även om upp till 11 kW är vanligast p.g.a begränsningar i hushållets elsystem. Det betyder att du kan ladda runt 5 mil bilkörning per timme.
- Semisnabbladdning/Destinationsladdning: Laddstolpar med effekt på upp till 22 kW (AC) är placerade vid köpcentrum, restauranger och hotell. Här kan du alltså ladda runt 10 mil bilkörning per timme.
- Snabbladdning längs vägen: Vid mackar, specifika laddningstationer och rastplatser erbjuds laddning upp runt 50 kW (DC). Det innebär cirka 25 mil laddning per timme, eller strax under 0,5 mil per minut.
- Supersnabbladdning längs vägen: Supersnabbladdning är en snabbare variant av snabbladdning, men effekter upp till 400 kW (DC), även om runt 150 kW är vanligast i dagsläget. Det betyder att du kan ladda runt 75 mil per timme, eller 1,25 mil per minut!
Hur snabbt kan man ladda?
Hur snabbt du kan ladda som alltid beror på flertalet faktorer: hur laddstationen används, vilken bil du har, bilbatteriets laddningsnivå, och ifall det är väldigt kallt. De flesta elbilarna idag kan normalt ta emot en effekt på mellan 100 till 250 kW i likström (DC), men med nya modeller kommer också möjligheten att komma att ta emot högre effekter.
Typ | Var | Hastighet |
---|---|---|
Normalladdning | Hemma eller på arbetsplatsen | 3,7-22 kW |
Semisnabbladdning/Destinationsladdning | köpcentrum, restauranger och hotell | 11-22 kW |
Snabbladdning | Längs vägen, vid mackar, rastplatser etc | 50-150 kW |
Supersnabbladdning | Längs vägen, vid laddstationer etc | 150-400 kW |
Avsikten med supersnabbladdning är alltså att kunna ladda sin elbil supersnabbt. I december 2022 installerades Europas snabbaste laddstation i Nederländerna på hela 400 kW. Fram till dess var det svenska ABB tillsammans med norska operatören Eviny som höll rekordet på 350 kW. Även om det idag inte finns några elbilar som stöder så pass hög snabbladdning så innebär det i praktiken drygt 3 mils bilkörning per minut, eller att du på blotta 3 minuter kan ladda för 10 mils bilkörning.
Notera att ibland används termen “ultrasnabbladdning” istället för supersnabbladdning.
Tesla Superchargers: Pionjären inom supersnabbladdning
Den aktör som introducerade supersnabbladdning är föga förvånande Tesla som med sina “Superchargers” 2012 var först med att erbjuda Tesla-ägare möjligheten att ladda supersnabbt. Det började med versionerna V1 och V2 som idag kan ladda upp till 150 kW, och 2019 lanserades tredje generationen V3 som kan ladda upp till 250 kW. Tesla har annonserat att de utvecklar en ny generation V4, eller “Megachargers”, som kommer erbjuda upp till 1000 kW, eller 1 MW! Frågan är när denna lanseras dock. Det har rapporterats att den första Megacharger-varianten på Tesla Gigafactory i Nevada för att ladda den kommande Tesla semi electric truck.
Teslas snabbladdningsnätverk började som en tjänst tillgängligt endast för Tesla-ägare, men i slutet av 2021 bestämde Elon Musk sig för att öppna upp nätverket på prov också till icke Tesla-bilar i Europa, och under våren 2022 gjordes tjänsten öppen även i Sverige. Över en natt blev Tesla alltså den största aktören inom supersnabbladdning i Sverige.
Även om Tesla idag erbjuder det största nätverket av superladdning i Sverige med sina cirka 50 laddstationer (med 4 upp till 28 laddstolpar) från norr till söder så finns det flera nya aktörer som på sistone seglat upp som starka alternativ.
Operatörer av supersnabbladdare i Sverige
Marknaden för supersnabbladdning domineras främst av fyra typer av aktörer:
Biltillverkarna satsar
Den största och mest kända aktören är IONITY, vilket är ett samarbete mellan ledande fordonstillverkare, grundat av BMW, Mercedes, VW och Ford. I dagsläget erbjuder man laddning på upp till 350 kW på 23 platser runtom i Sverige. Och fler lär det bli i Sverige då IONITY förra året annonserade att de kommer att satsa 7 miljarder SEK på att år 2025 öka till 5000 laddpunkter över hela Europa.
Onekligen finns det stort intresse bland biltillverkarna att vara med i hela värdekedjan och att kunna tjäna pengar även på laddning. Och de har en fördel – olika funktioner kan byggas in i bilen som gör att laddningen blir så sömnlös och smidig som möjligt. Andra uppstickare bland fordonstillverkarna är de kinesiska spelare. Exempelvis, Nio bygger snabbladdare på en kapacitet upp till 150 kW, och som nyligen visat upp en ny generation av supersnabbladdare som ska kunna ladda upp till 500 kW. Och den mer kända tillverkaren Xpeng har i Kina redan ett stort nätverk av egna snabbladddare. Xpeng har nyligen visat upp supersnabbladdaren S4 vilken har en maximal effekt på hela 480 kW. Det är emellertid oklart om vi i framtiden kommer att få se Nio eller Xpeng med sina kraftfulla laddstationer i Sverige, men kanske andra europeiska biltillverkare kommer att lansera egna snabbladdare här?
Drivmedelsbolag
Circle K erbjuder snabbladdning på mellan 50 och 300 kW på 28 av sina stationer över hela Sverige. Redan 2019 gick Circle K ut men att man skulle bli störst på snabbladdning till elbilar men har fått se ny konkurrens av Preem som nyligen installerade sina första egna supersnabbladdare vid sina bensinstationer. I december 2022 öppnade man fyra 150 kW laddare i Stockholm. Planen är att årligen öppna 15-25 stationer och att snabbladdarna ska ha en effekt på mellan 150 och 350 kW. Annars har OKQ8 stuckit ut mest med sitt mål om att bygga 800 laddpunkter fördelade över 300 stationer senast 2026. Bolaget samarbetar med elnätsleverantören Skellefteå Kraft och finns redan representerat med 25 stationer med 150 kW-möjlighet i landet.
Elnätsleverantörer
MER är Skåne-bolaget som härstammar från Bee Charging, norska Statskraft, Öresundskraft, Jämtkraft och Tekniska verken i Linköping och är en uppstickare med ett publikt laddnätverk med drygt 40 laddplatser med 150 kW-laddning i Sverige. De har också aviserat att ytterligare 56 nya laddplatser för supersnabbladdning på tio orter i landet. Andra elnätsleverantörer som är etablerade och växande med både snabb- och supersnabbladdare är E.ON och Vattenfalls InCharge.
Oberoende operatörer
Recharge grundades 2012 och erbjuder både snabb- och supersnabbladdning i Sverige, och i Norge och Finland och 1300 av dessa är snabbladdare. Bara i Sverige finns drygt 40 ladddstationer från Örnsköldsvik i norr till Ystad i söder. En väldigt liten och lokal aktör är kWatt som fokuserar på Norrbotten där man har som mål att etablera ytterligare 10st 150 kW supersnabbladdare mellan 2022-2024 runtom i Norrbotten. Slutligen, även om det inte finns särskilt mycket publik information tillgängligt, vill vi nämna Nima Energy som har som mål att bli en ledande spelare i Norden inom supersnabbladdning. Med hjälp av en investering på upp till 500 MSEK av infrastrukturfonden Niam Infrastructure planerar man att installera upp till 1300 laddpunkter i området över de kommande åren.
Hur laddar jag?
För att kunna ladda vid en supersnabbladdare hos någon av ovan operatörer så krävs det vanligtvis någon form av app i mobiltelefonen eller tagg på nyckelknippan för att kunna. Du registrerar dig på operatörens hemsida och kopplar ditt kreditkort till profilen för att kunna betala för laddningen. Respektive aktör har också en så kallad laddkarta där du kan se vad för laddstationer som finns att tillgå, vilka som är tillgängliga och dess prissättning.
Som aktiv användare kan det ibland vara omständigt med flera olika appar, så då kan vi på Laddsmart tipsa om tjänsten Chargefinder med en smidig översikt, både i Sverige och Europa, över de olika aktörerna, deras prisbild och tillgänglighet av laddplatser.
Vad kostar det?
Som utgångspunkt betalar du per kilowattimme (kWh), men vissa aktörer tar också betalt för tiden som du laddar. Det finns dock indikationer om att normen för prissättning går mot endast pris per kilowatttimme efter att en ny branschöverenskommelse om sådan ingicks mellan tolv av de större operatörerna sommaren 2022. För supersnabbladdning lär det sannolikt vara detsamma. Rent prismässigt så är tumregeln att ju snabbare laddning, desto dyrare är kilowattpriset. Och med dagens begränsade elutbud, med stigande elpriser som följd, så har vi på sistone sett flera prishöjningar, och 1 januari 2023 tog operatören Recharge cirka 9 kronor per kilowattimme vid sina snabbladdningstationer.
Högre laddhastighet ger högre pris
Det är vanligtvis dyrare att ladda med en supersnabbladdare än en snabbladdare. Du får inte mer ström än med en snabbladdare men på grund av att laddningen sker snabbare med supersnabbladdaren kostar den mer. Genom att strömmen levereras snabbare blir samtidigt drifts- och underhållskostnaderna för laddstationen högre.
Om bilen kan laddas med en supersnabbladdare går det naturligtvis snabbare samtidigt som det kostar litet mer. Väljer du snabbladdaren kan det ta litet längre tid. Å andra sidan får du tillfälle till en bensträckare och tid över att förbereda dig inför resten av resan.
Framtiden är ljus men det finns utmaningar
Vi befinner oss endast i begynnelsen av kapitlet inom elektrifieringsboomen som heter supersnabbladdning. Det finns endast en handfull aktörer på marknaden idag men ambitionerna är höga, och fler, både institutionella och nya, aktörer kommer högst högst sannolikt att under de kommande åren att träda in, och nya konstellationer att uppstå. Även om det under 2022 blivit allt tuffare att resa kapital så står sig elbilsladdning relativt starkt som investeringsområde jämfört med andra så ny och fortsatt utbyggnad av supersnabbladdning är att vänta.
Elbristen – en stor utmaning
Den stora utmaningen idag och framöver ligger istället främst kring den brist på el som Sverige på allvar har börjat känna av under 2022 efter politiska beslut om att stänga ned stor del av kärnkraftskapaciteten. Många aktörer vittnar om att den stora utmaningen för utbyggnaden av supersnabbladdare är just bristen på el. På sistone har elnätsbolagen börjat tacka nej till nya projekt, eller så drar projekten ut på tiden.
Elbristen i Sverige är reell och dessvärre kommer det högst sannolikt påverka takten i utbyggnadet av supersnabbladdare. Men vi på Laddsmart är optimister och tror att marknaden i symbios med en lyhörd regering kommer att finna lösningar i framtiden som gör att Sverige kan få den nivå på supersnabbladdning som krävs för att kunna gå mot ett fossilfritt samhälle.
Summering & FAQ
Skillnaden är hastigheten. Vid snabbladdning av elbilar används oftast en maxeffekt på mellan 50 kW och 150 kW. Detta innebär att det kan ta upp till en timme att ladda ett elbilbatteri från tomt, beroende på batteriets storlek och laddningshastighet.
Vid supersnabbladdning av elbilar används en högre maxeffekt, vanligtvis mellan 150 kW och 350 kW. Detta gör att det tar mycket kortare tid att ladda ett elbilbatteri, oftast mellan 10 och 30 minuter.
Det är vanligtvis dyrare att ladda med en supersnabbladdare än om du laddar vid en vanlig snabbladdare längs med vägen. 1 januari 2023 är priset cirka 9 kr/kWh.
Supersnabbladdare laddas med likström (AC) och uttaget är vanligtvis CCS (Combined Charging System)-uttag, och ibland finns också CHAdeMO-uttag.
Supersnabbladdare kan i dagsläget ladda mellan 150 och 400 kWh, i teorin upp 2-4 mils bilkörning per minut. Dock finns det många faktorer som gör att laddningen går långsammare, bl.a. bilmodellen, batteriets laddningsnivå, utomhustemperatur och ifall fler laddar samtidigt.
Respektive operatör har sin egen tjänst och mobilapp, men vanligtvis ska det räcka med ett betalkort.
Det finns fyra typer av operatörer av supersannladdning i Sverige idag: biltillverkare, drivmedelsbolag, elnätsleverantörer och oberoende operatörer.
Liksom vanlig laddning hemma (AC) så påverkas laddningstiden för supersnabbladdning (DC) av flera faktorer som bilmodell, batteriets laddningsnivå, utomhustemperatur och ifall fler laddar samtidigt.
Supersnabbladdare kan i dagsläget ladda mellan 150 och 400 kWh, i teorin upp 2-4 mils bilkörning per minut. Beroende på vilken bil innebär det att du kan ladda din bil till 80% batterikapacitet på blotta 10 minuter. Dock finns det många faktorer som gör att laddningen går långsammare, bl.a. bilmodellen, batteriets laddningsnivå, utomhustemperatur och ifall fler laddar samtidigt.