Aktuellt: Elbilsbonusen upphör med omedelbar verkan
Statusuppdatering: 08.12.2022
Imorgon, tisdagen den 9:e december 2022 skrotas klimatbonusen för bilar. Den nya regereringen meddelar att den bonus som betalas ut, upp till 70 000 SEK per bilinköp, för bilar med låg miljöpåverkan nu upphör. Anledningen till beslutet anges vara att kostnaden för att äga och köra en klimatsmart bil ( i praktiken en laddhybrid eller elbil) börjar bli i nivå med vanliga fossilbilar.
Malusen, d.v.s straffskatten på bensin- och diesel bilar behålls oförändrad och beslutsfattarna menar att detta bidrar med fortsatt till styrning mot elbilar. Föga förvånande, så har beslutet om att slopa klimatbonusen väckt stor kritik från olika läger, med den gemensamma linjen att omställningen till en mer klimatsmart bilpark nu kommer att ta längre tid. Samtidigt finns det de tyckare som menar att det är bra att ta bort ett de factor bidrag för rika konsumenter.
Den 8:e november 2022 är alltså den sista dagen du kan köpa en ny miljöbil och bilhandlarna förväntar sig en köprusch, och många har t.o.m öppet till 23.59 idag för att erbjuda så många som möjligt chansen att köpa en ny bil till starkt rabbaterat pris med miljöbonusen.
För att läsa mer om beslutet och frågor och svar, se regeringens pressmeddelande på regeringens hemsida.
Statusuppdatering: 17.01.2022
År 2021 tog pengarna regeringen lagt ut för att betala elbilsbonusen slut under sensommaren och de blev tvungna att lägga in ännu mer för att betala ut vad som hade blivit lovat. Nu har data kommit fram till att pengarna avsedda för 2022 års bonus redan är slut eller tingade. Svenskarna har visat ett stort intresse för elbilar och laddhybrider och i skrivande stund är det ännu oklart om det kommer betalas ut några bonusar eller om regeringen ska lägga ut mer pengar.
Vad är bonus malus 2022?
Bonus malus är ett system som ger miljövänliga bilar en bonus i form av pengar och bilar med högre koldioxidutsläpp får högre fordonsskatt, malus. Detta infördes 2018 för att uppmuntra folk att köpa miljövänliga bilar för att minska på koldioxidutsläppen och växthusgaserna. Om du köper en ny miljövänlig bil så får du en klumpsumma som tack för ditt goda val. Om du däremot köper en “smutsigare” bil så får du höjd fordonsskatt under de tre första åren bilen är i bruk. Bonus malus-systemet är tänkt att ta ut varandra. Det som betalas in i form av extra fordonsskatt, malus, används för att betala ut elbilsbonusen.
Vilka kan få bonusen?
Elbilsbidraget, elbilsbonusen eller miljöbonusen gäller bara för nya bilar som inte varit påställda tidigare och bonusen ges till bilens första ägare. Det behöver inte vara en ren elbil utan laddhybrider och bilar som går på vätgas kan också få ta del av bonusen så länge de uppfyller vissa krav.
Generella villkor för att kunna få elbilsbonusen
Bonusen gäller för personbil klass I och II, lätt lastbil och lätt buss. För att kunna få elbilsbonusen måste ditt fordon vara nytt och det får inte ha varit påställt tidigare. Bonusen betalas ut efter sex månader och du måste fortfarande stå som ägare på fordonet vid detta tillfälle för att få ut bonusen. Det är därför viktigt att du ser till att din bilhandlare inte ställer på bilen innan den är skriven på dig eftersom du då inte kommer vara behörig till bonusen eftersom du tekniskt sett inte är första ägaren.
Fordonet får släppa ut max 60 gram koldioxid per kilometer. Hur mycket ett fordon släpper ut står i vägtrafikregistret för fordonet. Dessutom måste fordonet uppfylla utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 som är en del av de europeiska miljöklasserna för fordon. Koldioxidgränsen har skiftat en del under de senaste åren, 2019 låg gränsen på 60 g per kilometer, 2020 minskades gränsen till 70 g per kilometer och 1 januari 2022 var gränsen tillbaka på 60 g per kilometer.
Du kan läsa mer om villkoren på Transportstyrelsens hemsida.
Hur mycket bonus kan jag få?
Det högsta beloppet som betalas ut i elbilsbonus är 70 000 kr. Detta belopp gäller för bilar med nollutsläpp, till exempel en elbil. 2021 låg maxbeloppet på 60 000 kr. Om du har en laddhybrid eller en bil som släpper ut mer än 0 gram koldioxid per kilometer så kan du få max 45 000 kr i bonus.
Detta är dock maxbeloppen så om du köper en ny bil kan du inte räkna med dessa summor. Genomsnittet för elbilsbonusen ligger på cirka 23 000 kr för laddhybrider.
Hur beräknas bonusen?
Det belopp du kan få i bonus baseras på din bils utsläppsnivåer, vilket drivmedel den går på och vad dess nybilspris är. En lista med nybilspriser finns att hitta på Skatteverkets hemsida och du kan räkna ut din bonus på Transportstyrelsens hemsida. Din bilhandlare borde redan ha all den här informationen till hands när du köper din bil så att du direkt vet vad du kan vänta dig redan vid köpet.
Malus, alltså den extra fordonsskatten, beräknas på mängden koldioxid bilen släpper ut per kilometer. Släpper bilen ut mer än 90 g koldioxid per kilometer så börjar malus att ticka med 25 kr per gram koldioxid över dessa 90. Malus-skatten gäller enbart de tre första åren efter att bilen ställdes på.
Hur får jag min bonus utbetald?
Några veckor efter att du har köpt och ställt på din nya bil så får du hem ett brev från Transportstyrelsen angående bonusen. Det tar generellt några veckor men oroa dig inte om det tar lite längre tid. I brevet finns en blankett som ska skrivas under för att bekräfta att uppgifterna stämmer och sedan ska den skickas tillbaka till Transportstyrelsen. Du får ingen bekräftelse på att Transportstyrelsen har mottagit blanketten så om du vill vara på den säkra sidan kan du kontakta dem några veckor efter att du skickat in blanketten för att bekräfta att den har kommit in. Om de inte har en blankett efter sex månader kommer du inte att få din bonus utbetald.
Efter sex månader börjar handläggare titta på ärendet och då måste den första ägaren fortfarande stå på bilen. Någon vecka senare borde pengarna ramla in på ditt konto. Betalningen sköts av Swedbank och har du inget konto hos dem kan du registrera ett konto kopplat till en annan bank via deras hemsida för just sådana här ändamål.
Leasing och elbilsbonus
Om du leasar din elbil får du ingen elbilsbonus även om den uppfyller alla kraven vi skrev om ovanför eftersom du tekniskt sett inte äger bilen, det är leasingbolaget som gör det. Om din leasade bil uppfyller kraven för elbilsbonusen kan du få lite lägre leasingavgift. Hör med ditt leasingföretag vad som gäller.
Bidrag för laddbox?
Bidraget Grön teknik som hanteras av skatteverket ger rätt till 50% avdrag vid installation av laddbox. Vi har täckt bidraget i sin helhet på nedan länk:
Bidrag till laddbox 2022: Allt om det nya gröna avdraget ’Grön teknik’
Kommande förändringar
Belopp och gränser flyttas hela tiden vad det gäller bonus malus. Det har kommit förslag på ändringar som ska börja gälla 1 juni 2022. I detta förslaget kommer malus-bilar att få betala mer i extra fordonsskatt och gränserna kommer att flyttas från 90 gram koldioxid per kilometer till 75 gram koldioxid per kilometer. Dessutom kommer maxbeloppet för bonusen att sänkas till 20 000 kr för laddhybrider. En helt ny gräns kommer också att införas där lyxbilar inte har rätt till bonusen även om de är helt eldrivna. För att räknas som en lyxbil behöver bilen kosta mer än 700 000 kr. Det är värt att poängtera att dessa förslag ska börja gälla 1 juni så om din elbil registreras senast 31 maj och den uppfyller de nuvarande kraven för elbilsbonusen så har du fortfarande rätt till din bonus.
Ytterligare förändringar kommer vid årsskiftet 2022/2023. Maxbeloppet för elbilar blir 50 000 kr och 10 000 kr för laddhybrider som inte får släppa ut mer än 30 gram koldioxid per kilometer.