Emil
Senast uppdaterad: 28.03.2021
Rekordminskning av koldioxid från nya bilar
Klimatet och miljön är numera frågor som en majoritet av befolkningen i Sverige prioriterar. Nya produkter måste vara bättre än tidigare lanseringar rent designmässigt, och dessutom skonsammare mot miljön. Den kanske största inverkan på miljön och utsläpp som en privatperson kan ha är just genom bilen. En bensin- eller dieseldriven bil innebär utsläpp som är skadliga för miljön, och det är något som är svårt att undkomma. Men på senare tid har man kunnat se en stadig reducering i utsläpp av koldioxid och andra miljöfarliga gaser från nya bilar. Men hur ser trenden ut, och vad kan man förvänta sig i år?
Enligt preliminär statistik från Transportstyrelsen kring nya personbilar som såldes i Sverige år 2020, släppte dessa fordon ut över 20% mindre koldioxid än nya bilar som köptes in år 2019. Detta innebär ett avbrott från tidigare års utveckling. Reduceringen beror på ett antal faktorer, men det allra främsta är den växande populariteten av eldrivna bilar samt hybridbilar de senaste åren. Över 30% av de bilar som såldes i Sverige år 2020 var antingen helt eldrivna eller hybrider. Ytterligare en faktor är att de bensin- och dieseldrivna fordon som fortfarande säljs idag använder sig av energin mycket effektivare, vilket bidrar till mindre utsläpp. Utsläppen går dock inte att få bort helt, såvida man inte övergår helt till eldrivna fordon.
Framtiden ter sig därför vara helt för laddbara bilar istället för förbränningsmotorer. Norge har exempelvis som mål att helt sluta sälja bilar med förbränningsmotorer redan till år 2025.
Elbilar är framtiden
I Sverige är förnyelsebar energi ett stort fokus. Under 2020 producerades 159 TWh el i landet, varav över 90 procent bestod av förnyelsebara energikällor. Främst gäller detta vatten- och kärnkraft. Under rätta förhållanden kan alltså driften av en eldriven bil vara helt miljöneutral. Det är därför inte särskilt förvånande att många länder runtom världen valt att uppmuntra köp av eldrivna fordon, med subventioner och dylikt för de som väljer att köpa till sig en ny elbil.
Bilar med förbränningsmotorer håller dessutom på att – sakta men säkert – fasas ut. Den svenska favoriten Volvo övergår exempelvis till att bli ett elbilsmärke, och många andra biltillverkare har börjat gå i samma spår. Detta eftersom de inte vill hänga efter i utvecklingen, särskilt i Europa där konsumenter värnar lite mer om miljön. Även Audi har börjat sätta ett allt större fokus på produktionen av eldrivna fordon.
Vad kan man förvänta sig framöver?
Miljön har blivit en allt viktigare fråga på senare tid, varför eldrivna bilar ter sig dominera inom ett par årtionden. Med eldrivna bilar får man nämligen fordon som kan utgöra helt miljöneutrala alternativ i drift. Den växande populariteten av dessa bilar som man kunnat se de senaste åren kommer bara att fortsätta, och med framgångarna kommer dessutom ett allt billigare pris. Eldrivna bilar idag går att köpa till pris som är jämförbara med bensindrivna bilar, och kan dessutom vara en hel del billigare att köra i längden.
För den som värnar om miljön är en elbil ett definitivt bra köp, eftersom det är ett framtidssäkert val – både för miljön och den egna plånboken. Idag så är elproduktionen i Sverige en het potatis politiskt, och självklart förväntar vi oss att våra ledande politiker sörjer för att den el som vi laddar våra bilar är baserad på klimatneutral typ och inte av importerad kolkraft.
Elbilar öppnar även upp för ha en laddbox hemma.
Summering
Minskningen av utsläpp som man kunnat se på senare tid är alltså främst ett resultat av den växande populariteten av eldrivna fordon i Sverige. Elbilar kan, under rätt förutsättningar, vara helt miljöneutrala i drift, varför de utgör ett utmärkt val för konsumenter som värnar om miljön. Övergången till eldrivna fordon är en trend som ter sig fortsätta även framöver, och inom ett par årtionden kan elbilar komma att dominera marknaden. Förhoppningsvis kommer våra svenska politiker också göra det möjligt att det endast är grön el som produceras.